Tinerii se laudă că știu să detecteze știrile false, dar cad în plasa lor

Data publicării:
tineri munca shutterstock_370382966

Tânăra generaţie este cea mai vulnerabilă în faţa informaţiilor false. 4 din 10 tineri spun au fost păcăliţi de mirajul ştirilor false şi chiar le-au distribuit pe reţelele de socializare şi cu prietenii lor. Fenomenul de fake news a luat amploare în ultima vreme, spun specialiştii.

89% dintre tineri consideră că fenomenul fake news este o problemă în România. 8 din 10 se laudă chiar că ştiu să identifice o informaţie falsă. La un prim experiment rezultatele sunt altele:

-Eu personal încerc să verific dacă am citit undeva să caut şi la o altă sursă.

-Ştii că mâine este grevă la metrou?

-Da!

-Ministerul Educaţiei a luat decizia să închidă şcolile şi facultăţile. Este adevărată informaţia?

-Este adevărată, da!

-Cum îţi dai seama?

-Se mediatizează, în primul rând şi dacă se postează pe un site oficial, nu prea are cum să fie fals.

-Dar informaţia pe care ţi-am dat-o ai mai auzit-o undeva?

-Nu.

-Şi atunci?

-Este falsă!

*

-Pentru că este grevă la metrou, Ministerul Educaţiei a luat decizia să închidă şcolile şi facultăţile, este adevărat?

-Asta nu, nu prea cred că e adevărat. Sau poate e adevărat... adică... nu m-am dodumentat să îmi dau seama că este adevărat sau nu.

Educaţia, spun specialiştii, este vitală pentru ca tinerii să nu cadă în plasa unor minciuni şi manipulări.

Adina Vlad, sociolog: Crezând ştiri false devii mai puţin imun, îţi scade imunitatea, devii mult mai vulnerabil. Dacă te duci spre ştiri adevărate devii un om mult mai puternic, capabil să iei decizii în cunoştiinţă de cauză. O ştire falsă te poate determina să iei o decizie proastă.

Dezinformarea este tot mai frecventă şi greu de combătut. 65% dintre tineri cred că ştirile false apar doar în domenii de interes pentru adulţi precum politica.

Tudor Muşat - jurnalist Digi24: Cea mai mare parte a muncii de jurnalist, astăzi, este să demontezi tot felul de ştiri false care circulă în spaţiul public. Nu mai e doar acea misiune a jurnalistului de a culege informaţia, de a o verifica din mai multe surse, de a-i oferi context şi de a o difuza mai departe.

Studiul a fost realizat de compania Unlock Market Research pe un eşantion de 450 de elevi.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri