Sari la conținut

Trenurile pierd viteza pe mâna statului

Trenurile CFR pierd viteză pe mâna statului care se zgârceşte când vine vorba de investiţii în repararea şinelor. „Avem un minus de cel puţin un miliard de euro în infrastructură în ultimii ani. Astfel incat viteza comerciala este de 40 si ceva de kilometri la ora pe calea ferată”, a spus Ioan Rus, ministrul Transporturilor.

În acest moment, peste 8.200 de kilometri de şină trebuie reparaţi, faţă de acum 13 ani când erau puţin peste 4 mii. În aceste condiţii, cu o cale ferată învechită, trenurile circulă cu frâna trasă. În prezent, sunt peste 400 de restricţii de viteză, de două ori mai multe ca în 2001.

Câţi kilometri de şină au fost reparaţi anul acesta? „E o cifră pe care mi-e şi ruşine să vă spun cifra. 12 kilometri”, a spus Macarie Moldovan, director general CFR SA.

Adică de trei ori mai puţini ca în 2011 şi cu 23 de ori mai puţini ca înainte de 1990. De vină pentru această situaţie sunt şefii din Ministerul Transporturilor, spun reprezentanţii industriei feroviare. Oficialii se zgârcesc atunci când vine vorba de investiţii în calea ferată apoi dau vina pe lipsa banilor pentru a justifica renunţarea la 6000 de kilometri de şină.

„A dat o dispoziţie ca 150 de milioane să nu se cheltuie pentru reparaţia infrastructurii. Probabil că se vor găsi utilitate pentru ei în altă Parte”, a declarat Ion Garoseanu, fost director general al CFR SA. Şi asta deşi investiţiile în infrastructură ajută economia. „În prezent, un euro cheltuit pentru dezvoltarea infrastructurii va aduce în economie 3 euro pentru că stimulează creşterea economică şi creează locuri de muncă”, Dietmar Dumlich, reprezentant BEI pentru România, Bugaria şi Cipru.

Calea ferată are nevoie în următorii 15 ani de investiţii de 20 de miliarde de euro.