Sari la conținut

Veteranul de care depinde soarta avioanelor F16: „Nu se poate glumi. Nu mai ai a doua şansă să îl repari”

Cu 628 de milioane de euro, România şi-a cumpărat o escadrilă de avioane cu care vom putea, în sfârşit, să ne protejăm spaţiul aerian. Cele 12 aparate F16 nu au costat, însă, decât o cincime din sumă. Restul banilor au fost investiţi în armament, în tehnică de luptă ultramodernă şi în şcolirea piloţilor şi tehnicienilor. Vorbim de o specializare ce a durat doi ani şi a presupus sute de ore de zbor de antrenament. Urmăriţi un reportaj în exclusivitate, filmat printre cei din linia întâi.

Baza Aeriană 86 Borcea este casa celor 12 avioane de luptă F16 şi a zecilor de tehnicieni şi piloţi care s-au antrenat în Portugalia să lucreze cu ele.

De priceperea lui Nicuşor Pismiş şi a altor 70 de colegi de-ai săi depinde viaţa piloţilor de F16. Lucra de 29 de ani în baza aeriană Borcea, când a fost unul dintre cei aleşi să se întoarcă „la şcoală”. Doi ani de zile a învăţat, în Portugalia, ce face fiecare senzor, fiecare cablu, fiecare instrument de bord al celui mai performant avion de luptă al României.

Sarcina lui este să se asigure că, oricând e nevoie, aparatele F16 se pot ridica de la sol în cel mai scurt timp posibil. Fără viza lui, piloţii nu urcă la manşă.

Cu acest avion nu se poate glumi, nu se poate așa ceva. Nu mai există a doua şansă să îl repari. În momentul în care îţi câştigi încrederea în familia asta, în aviaţie, nu mai ai nevoie să fii verificat foarte des. Ți se spune: e gata avionul? E gata pe partea mea, am toată încrederea”, spune Nicuşor Pismiş.

Instrucţia în baza militară de la Monte Real n-a fost uşoară nici pentru piloţi.

Au absolvit cu brio cursurile teoretice, au urmat sute de ore de pregătire în simulatoare. La final, au urcat la manşă. Fiecare dintre cei șase piloţi a zburat cel puţin 80 de ore la manşa unui F16 înainte să se întoarcă în ţară pentru a-i învăţa şi pe alţii.

Sunt multe, foarte multe ore de zbor pe care piloţii români trebuie să le facă pentru a ajunge să zboare pe acest tip de avion, nu mai vorbesc pentru a ajunge să facă inclusiv misiuni de poliție aeriană şi nu numai”, relatează Laurenţiu Rădulescu, reporter Digi24.

Trecerea a fost uşoară din punctul asta de vedere. Însă complicată tocmai pentru că venim din altă lume. Vrem să menţinem standardele, vrem să facem lucrurile foarte bine, dar nu în grabă. Nu vrem să demonstrăm nimic”, spune Cătălin Micloş, comandantul escadrilei 53 Warhawk.

100 de milioane de euro din cele 628 de milioane cât a costat escadrila de 12 F16 s-au dus doar pe instruirea personalului. Merită fiecare bănuţ, spun, însă, piloţii. Pentru că la mijloc este siguranţa României. Escadrila 53 Şoimii Războiului este cea mai tânără escadrilă de piloţi de vânătoare din ţara noastră.

Vrem să o întinerim şi mai mult. Este normal să fie tineri, ei trebuie să reziste, trebuie să formeze la rândul lor”, spune Mihăi Marin, pilot F16.

România ar avea nevoie de cel puţin 36 de avioane de luptă de tip F16 ca să-şi poată apăra singură spaţiul aerian.