Sari la conținut

Viceprimarul Iașiului: Fiecare să pună 1.000 de euro pentru o autostradă spre Moldova

Dezbateri politice aprinse la Iași pe tema construirii unei autostrăzi spre Moldova. In timp ce unii liberali dezvoltă o teorie a conspirației conform căreia nu se dorește la nivel național derularea acestui proiect căci atunci afacerile ar migra din Transilvania spre Moldova, alți politicieni locali spun că Iașiul nu plătește suficiente impozite pentru a solicita un astfel de proiect.

cotofan pnl

Foto: Consilierul PNL Alexandru Coțofan este adeptul unei teorii a conspirației. Autostrada spre Moldova nu se dorește

Un liberal ieşean este de părere că dacă s-ar construi autostrada care să lege estul de vestul ţării trecând prin oraşul nostru, atunci economia României s-ar dezechilibra, potrivit Tele M Iași.

Consilierul local PNL Alexandru Coțofan spune că, odată ce ar exista o legătură rutieră care să faciliteze accesul către Iaşi, investitorii ar veni în număr mare înspre Moldova dinspre Ardeal, pentru că aici ar găsi forta de muncă ieftină şi bine pregătită.

Un consilier local ieşean a afirmat astăzi că interesele de la nivel naţional ţin Moldova în sărăcie. Alexandru Coțofan a spus că din acest motiv nu se doreşte nici construirea autostrăzii Iași-Târgu Mureş.

“Am senzaţia că Iaşul şi Moldova se găsesc într-un sabotaj general la nivel naţional. Ne luptăm în Moldova să facem o autostradă şi să facem o infrastructură. De 20 de ani nu este aprobată. Nu vă spun de câte ori am insistat la discuţii, spunându-se că Moldova trebuie să rămână undeva într-o zonă de umbră. E cred că dacă am face o autostradă până la Iaşi am dezechilibra economia naţională. Ieşeni noştri pleacă în Transilvania unde sunt plătiţi cu 50 la sută mai bine. A face o autostradă şi a face infrastructura la noi înseamnă o dezechilibrare a economiei naţionale care nu cred că duce un serviciu anumitor cercuri de interese. Ar însemna ca investitorii din Vest să vină către Iaşi”, a spus consilierul local PNL Alexandru Cotofan.

El a fost însă contrazis de un coleg din PSD, care a susţinut că poate Iaşul nu plăteşte impozite la fel de mari în comparaţie cu oraşe din vestul ţării ca să beneficieze şi de investiţii.

“Încercăm să aducem acuze că Iaşul este atât de excentric încât construcţia unei autostrăzi ar dezechilibra, cum se spunea mai devreme, economia naţională. Poate nu plătim destule impozite, poate cei din zona Transilvaniei plătesc mai mult decât noi. Nu cred, e retoric”, a afirmat consilierul local PSD Paul Boișteanu. Totuși, trebuie spus că realizarea unui proiect la nivel național nu trebuie să fie legată de nivelul taxelor plătite la nivel local de către cei care ar beneficia de proiect. Serviciile de apărare, sănătate sau învățământ au standarde similare indiferent de taxele colectate local iar rolul unei autostrăzi este tocmai acesta, de a uniformiza dezvoltarea regiunilor, de a aduce dezvoltare economică în zonele unde este nevoie de aceasta și de unde, în consecință, se colectează la buget taxe mai mici.

Viceprimarul Iașiului: Am pune 500-1000 de euro

O părere oarecum asemănătoare celei enunţate de liberal a fost cea a viceprimarului ALDE al Iaşului. Acesta a spus însă ca Europa nu are interes să investească masiv în Moldova.

“Toţi din sala asta îşi doresc dezvoltarea infrastructurii. Am pune 500 de euro, 1.000 de euro fiecare ca să construim o autostradă spre Iaşi. Din păcate, nu depinde de noi. Iaşul este în Estul Uniunii Europene. Atât timp cât nu vor exista interese europene majore spre Estul Europei, care să treacă prin Iași, este foarte dificil cu bugetul actual al României să se construiască această autostradă”, a spus viceprimarul Radu Botez.

Viceprimarul a mai spus că o investiţie precum autostrada nu se poate realiza decât cu bani europeni, pentru că nici măcar bugetul României nu poate susţine asemenea cheltuieli.

Digi24.ro a relatat recent că proiectul unei autostrăzi Tg Mureș - Ditrău (jud.Harghita) - Iași este faza de reactualizare a studiilor de fezabilitate și că, pentru perioada 2014-2020, nu sunt prevăzuți bani în buget pentru începerea lucrărilor propriu-zise de construire.

Citește și: Aniversare. Autostrada Iași Tg Mureș împlinește zece ani de studii de fezabilitate