Sari la conținut

De ce sunt hainele din mall-urile românești mai scumpe decât în Spania. Explicația ministrului Laufer

Ilan Laufer, ministrul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat, a fost invitat marți seară, la emisiunea În fața ta, difuzată de luni până joi, de la 22:30, pe Digi24. Ministrul a atins mai multe teme de discuție, printre care programul Startup Nation, dar și motivele pentru care hainele din mall-urile românești sunt mai scumpe decât cele din alte țări europene sau cum a ajuns să își ridice o casă de peste 800 de metri pătrați.

Citește și:

Ilan Laufer, despre casa de 803 mp din Corbeanca: Nu știu să vă spun de ce e așa mare. Așa a fost să fie

Ilan Laufer, despre Start Up Nation: Din 19.000 de planuri, 70% au fost depuse pe ultima sută de metri

Emisiunea integrală poate fi urmărită aici

Ilan Laufer: „Anumite branduri sunt mai scumpe cu până la 30%, unele chiar cu până 50%. Lanțul producției în România nu afectează și nu reflectă costul. Inclusiv un brand foarte mare, Zara, are undeva la 30% din producția pentru femei în România, și asta nu înseamnă că noi avem prețuri mai mici aici.

Dar hainele din mall sunt mai scumpe aici decât în Spania?

Ilan Laufer: Decât în Spania în mod special, pentru că proprietarul acestui brand este Amancio Ortega și este spaniol și aplică o politică de discount a prețurilor. Prețurile pe care le găsiți astăzi pentru Zara și brandurile din grupul lor în Spania și Portugalia sunt cu 30% mai iefitne decât în toate țările din Europa. Dar brandurile acestea sunt mai scumpe în România.

Se poate face ceva cu prețurile din mall? De ce sunt mai scumpe în România?

Ilan Laufer: În primul rând, într-adevăr, vânzarea online a crescut foarte mult. Dar când vorbești de anumite branduri, ei au magazine online și aplică politica de preț a țării respective și online și nu o să găsești hainele mai ieftine pe site. De cele mai multe ori, problema este că nu avem compania-mamă în România și avem foarte multe companii care sunt francizate. Și costurile de franciză sunt destul de ridicate, iar asta le dă antreprenorilor o flexibilitate redusă de a face reduceri, de a avea un preț mai competitiv. Al doilea este faptul că în România, există și anumite costuri de logistică mai mari decât în alte țări. Și atunci când aduci marfă din alte țări, cum ar fi China, costul până în România crește semnificativ.

De câte ori crește prețul unei cămăși produse în Moldova până pe rafturi?

Ilan Laufer: Între 3,5 și 4,5 ori. Aceasta este diferența. Businessul cu textile este unul foarte complicat, pentru că are două perioade în an în care se merge cu discounturi de 50-70%. Ei pierd efectiv, pierd doar ca să lichideze stocurile și să creeze cash flow.