Sari la conținut

ANALIZĂ Business Club. Astra Asigurări, povestea unui faliment

Prin falimentul anunţat ieri de Autoritatea de Supraveghere Financiară, Astra Asigurări este lăsată să cadă de la înălţime. A fost pe locul trei în piaţă anul trecut după ce, din 2010 până în 2013 a fost pe primul loc. Se ridică o întrebare justificată. Cum a ajuns o companie atât de mare să intre în colaps atât de repede? Răspunsul este simplu. Afacerile Astra nu au avut niciodată acoperire pe de-a întregul.

La finele anului 2013, firma a raportat o marjă de solvabilitate bună. Un plus de 118 de milioane de lei. Este un indicator important calculat în funcţie de banii pe care îi are firma la dispoziţie şi posibilele daune pe care trebuie să le acorde. Însă, anul trecut problemele au început să iasă la suprafaţă.

Pe baza suspiciunilor că Astra a minţit în rapoarte, Autoritatea de Supraveghere Financiară a decis să bage compania în administrare specială şi să o scoată de sub controlul omului de afaceri Dan Adamescu. Administrator special a fost numit KPMG, care a confirmat suspiciunile ASF. Solvabilitatea Astra nu era pozitivă. Ci mult sub nivelul acceptat. Minusul descoperit la o primă verificare a fost 779 de milioane de lei. O altă verificare realizată de Deloitte a pictat o imagine şi mai sumbră a afacerilor Astra, un minus de peste 900 de milioane de lei, valoare care s-a păstrat până la finele lui 2014.

Autoritatea de Supraveghere Financiară a cerut ca Astra să atragă bani proaspeţi ca să îşi acopere riscurie. 425 de milioane de lei, adică aproape 100 de milioane de euro. Au existat negocieri cu investitorii străini, însă fără niciun rezultat. Judecat pentru corupţie, Dan Adamescu nu a putut să vină cu o sumă atât de mare, deşi, înaintea pronunţării colapsului Astra de către ASF, omul de afaceri a susţinut că are un plan de salvare pentru compania de asigurări.

Din 1990, timp de un deceniu, Astra Asigurări a fost deţinută de stat. În 2000 a început un controversat proces de privatizare în urma căruia firma a fost devalizată de o reţea din care făcea parte şi grupul Gelsor, fondat de omul de afaceri Sorin Ovidiu Vântu. Rămasă fără 20 de milioane de dolari, Astra a ajuns până la urmă la Dan Adamescu.

A urmat perioada aparent bună, în care, Astra a reuşit să aducă la un moment dat printre acţionari şi o companie occidentală de asigurări, grupul austriac Uniqa. Însă creşterea afacerilor s-a bazat pe inundarea pieţei asigurărilor cu poliţe ieftine. Iar în cazul asigurărilor obligatorii auto a apărut ceea ce economiştii numesc hazard moral.

Câtă vreme la RCA despăgubirile nu sunt încasate de posesorii poliţei, ci de posesorii maşinilor pe care aceştia le avariază, şoferii au tendinţa să caute cele mai ieftine asigurări. Iar Astra a exploatat cât a putut de mult această slăbiciune. Şi a ajuns ani la rândul în topul companiilor cu cele mai multe plângeri şi întârzieri la plată. Vechea Comisie de Supraveghere a Asigurărilor nu a părut să aibă nicio clipă dorinţa de a opri această practică.

Mișu Negrițoiu, preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară, vorbește despre situația companiei Astra Asigurări. Cum s-a ajuns aici și ce se întâmplă cu cei care au polițe de asigurare la societatea intrată în faliment aflați din materialul video.