Sari la conținut

ANALIZĂ Business Club. Avantajele şi dezavantajele reducerii CAS

Reducerea fiscalității asupra muncii a fost cerută chiar de mediul de afaceri cu condiția ca ea să nu ducă la creșterea alor taxe. Și cu cât trece vreme se pare că nu se poate altfel. Creșterea taxelor pe proprietate plătite către primării este în pregătire. Proiectul a fost eliminat de pe site-ul Ministerului de Finanțe după ce s-a încruntat premierul, dar sigur el va fi scos din sertar, șters de praf și pregătit pentru legiferare după ce trec alegerile.

Oricât s-ar nega oficial, reducerea CAS şi creşterea taxelor pe proprietate nu sunt două chestiuni paralele. Primăriile se alimentează din taxele locale, dar primesc bani şi din veniturile mari ale bugetului, TVA, impozit pe profit. Ce se pregăteşte este de fapt o posibilă reducere a cotelor primite de la bugetul central. Să se descurce cu mai multe venituri proprii.

Şi atunci ajungem la ceea ce aşteptau toţi economiştii şi toţi oamenii care au ceva expertiză în domeniu - măsura nu poate fi susţinută pe termen lung decât prin creşteri de taxe.

Bugetul de pensii are o gaură de vreo 3 miliarde de euro cu actualele contribuţii. Se va duce anul viitor şi în cei care vor urma la 4 miliarde de euro şi peste. E din categoria cheltuielilor pentru consum şi de supravieţuire.

Faptul că sunt crescute alte taxe pentru a finanţa indirect un consum nu e ok. Taxele pe proprietate în România sunt reduse. Nu e normal ca într-o capitală europeană o proprietate de 50 – 60.000 de euro să aibă un impozit anual de 30 de euro. E ridicol mai ales că poate e o persoană care are un venit anual de 15 – 20.000 de euro net. E nevoie de mai mulţi bani din aceste taxe doar pentru a dezvolta oraşele. Adică să vină ca supliment nu ca o compensare pentru sunt tăiate alte surse de venit, din cotele defalcate primite. Altfel nu avem decât o împărţire a sărăciei.

A mai ajuns în discuţie publică şi acea idee a naţionalizării fondurilor de pensii. Premirul spune că a discutat şi cu FMI. Însă e vorba de o administrare de stat, cu acei bani se rezolva deficite, plăţile fizice se fac tot din bani strânşi din alte taxe. Primul ministru spunea că fondurile private de pensii ar trebui să crediteze economia reală cu banii strânşi din contribuţii. Or, tocmai prin statut sunt oprite să facă aşa ceva. Sunt obligate să ducă banii în investiţii cu risc cât mai scăzut. Şi nici nouă nu ne-ar conveni să ştim că banii noştri pot finanţa o covrigărie care poate da faliment.