Sari la conținut

Autocamioane Brașov ar putea să reînvie

Compania Roman SA, producător de autocamioane aflat în insolvenţă, a încheiat anul trecut cu pierderi de 5,48 milioane de lei, de aproape opt ori mai puţin decât în 2014, când anunţa un rezultat negativ de aproape 39,72 milioane de lei, potrivit Bursa.ro. Afacerile companiei s-au restrâns uşor, de la 11,06 milioane de lei la 10,42 milioane de lei. 

Pierderile companiei braşovene în perioada 2010 - 2014 au ajuns la peste 100 de milioane de lei. Astfel, dacă în 2010 şi 2011, societatea raporta pierderi totale de peste 41 de milioane de lei, în 2012 acestea se cifrau la 10,27 milioane de lei. Un an mai târziu, rezultatul negativ a fost de doar 8,27 milioane de lei.

Fabrica braşoveană a intrat în 2014 în insolvenţă la cererea administratorilor pentru o datorie de 90 de milioane de lei. Creditorii companiei au solicitat să fie înscrişi în tabel cu sume de recuperat de 192,130 milioane de lei (43,5 milioane de euro), dar administratorul judiciar desemnat de Tribunalul Braşov - Cenţu SPRL Braşov - a decis să admită creanţe de doar 91,948 milioane de lei (20,8 milioane de euro). 

Planul de reorganizare a Roman SA, aprobat la începutul lunii septembrie 2015, prevede încasări uriaşe în următorii trei ani din contracte încheiate cu statul. Potrivit planului de reorganizare propus de administratorul judiciar Cenţu SPRL, firma ar urma să deruleze contracte de aproape 1,7 miliarde de lei (383 de milioane de euro) cu statul român. Numai din servicii de reparaţii a unor echipamente cu destinaţie specială compania braşoveană ar urma să aibă încasări de 1,27 miliarde de lei, în timp ce din fabricarea de echipamente cu destinaţie specială ar urma să aibă încasări de 414,45 milioane de lei.

Administratorul mai arată că firma American International Service a făcut cereri pentru achiziţia de 100 de autotractoare 6×4 în valoare de 29,568 milioane de lei şi a câte 50 de bucăţi de autotransportatoare trupe, autocisterne apă şi autocisterne combustibil, valoarea estimată a acestui contract fiind de 14,784 milioane de lei. O altă cerere, a companiei East African Community Speed Ltd - Uganda, vizează achiziţia a 95 de autobasculante şi 25 de autocamioane 6×6, valoarea contractului fiind de 63 de milioane de lei. De asemenea, potrivit planului de reorganizare, compania are o comandă de la firma columbiană Non Plus Ultra SA pentru 100 de şasiuri de autobuz Roman 12.210 şi 300 de şasiuri Roman 12.180, valoarea totală a contractului fiind de 60 de milioane de lei.

Comenzi sunt, bani pentru producție nu

Totuşi, compania nu poate produce deoarece nu dispune de cash-flow, iar băncile nu garantează avansurile pe care societatea le poate primi din cauza faptului că aceasta este în insolvenţă.

Compania ar urma să aibă încasări şi din vânzarea de active, valoarea estimată a acestora fiind de 67,274 milioane de lei. Doar terenul Fabricii de Jante, de aproximativ 13 hectare, este evaluat la 42,431 milioane de lei. De altfel, pentru acest teren s-au purtat discuţii cu omul de afaceri Simon Maurer care era interesat să construiască un ansamblu rezidenţial în acea zonă, dar afacerea s-a tergiversat, iar constructorul se pare că a abandonat ideea pentru moment. Compania ar fi dispusă să îşi vândă şi pavilionul administrativ pentru 3,024 milioane de lei.
În total, compania ar urma să aibă în cei trei ani profituri de 163,243 milioane de lei din care să poată plăti cele 132,250 de milioane de lei către creditori, din care să investească 20 de milioane de lei în repararea şi modernizarea liniilor tehnologice.

Istoria Autocamioane Brașov

Fabrica a fost înființată în 1921, sub numele de ROMLOC, producând pe atunci material rulant, mai târziu motoare și automobile. După venirea comuniștilor la conducere, în 1948, firma ia denumirea de „Steagul Roșu”. Treptat, s-a specializat pe producția de autocamioane și, mai târziu, de autoutilitare. Amintim modelele SR 101 (1954), Carpați (capacitate 3 tone, 1959 – 1961), Bucegi (capacitate 5 tone, 1964), autocamioane cu motoare diesel în licență MAN, Germania (din 1971).

Linia de producție a Steagului Roșu a fost pornită în 1971cu un model motorizat Diesel sub licență MAN (achiziționată de statul român în 1969 din Germania). Primul an în care s-au produs aici camioane este 1953. Atunci s-au produs 700 de camioane, iar în 1977 s-a ajuns la o producție record de 33.000 de mașini pe an. În anul 1989, avea 20.000 de salariați, și a produs 12.888 de camioane. Aproximativ 2.036 de bucăți dintre acestea au fost exportate, în țările CAER, Statele Unite sau spre destinații mai exotice precum China,Thailanda sau Peru în regim barter sau de compensare a datoriilor.