Bugetul Ministerului Transporturilor nu conține nicio referire la proiectul autostrăzii Sibiu - Pitești

Doru Cireaşă Data actualizării: Data publicării:
bucuresti-horezu2

Bugetul Ministerului Transporturilor pe anul curent nu conține nicio referire la proiectul autostrăzii Sibiu - Pitești. Aceasta deși autostrada este solicitată cu insistență de producătorii auto Dacia Renault și Ford, iar acestora li s-a promis terminarea autostrăzii cel târziu în 2021.

bucuresti-horezu2

Prioritar în declarațiile publice făcute de către ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, proiectul autostrăzii Sibiu Pitești este pus la sertar atunci când vine vorba de bani alocați.

Cu câteva săptămâni în urmă, Răzvan Cuc a anunțat ce planuri mari are cu autostrada aceasta. Se dorește accelerarea proiectului autostrăzii Sibiu-Pitești, astfel încât, în 2017, să fie demarate procedurile de achiziție publică pentru proiectare și execuție, spunea el.

"Pentru capete, adică secțiunea 1 Sibiu — Boița, respectiv secțiunea 5 Pitești — Curtea de Argeș, documentațiile tehnice aferente au fost predate către beneficiari și în acest moment sunt în analiză. În acest context, vom încerca o abordare de accelerare a proiectului, ținând cont de importanța majoră a acestuia, respectiv vom încerca în anul 2017 să demarăm procedurile de achiziție publică pentru proiectare și execuție (pentru capete — n. r.)", a spus ministrul.

Însă, potrivit acestuia, un obstacol important este obținerea acordului de mediu, fiind necesară o conlucrare foarte bună între Ministerul Transporturilor și cel al Mediului.

"Precizez că un obstacol important care trebuie depășit îl constituie obținerea acordului de mediu, pe care beneficiarul își propune să îl obțină la nivel de detaliu pentru cele două secțiuni menționate, adică 1 și 5, iar pentru restul secțiunilor — 2, 3 și 4, adică cele din mijloc — să fie obținut acordul de mediu la nivel de principiu. Aici este nevoie de o conlucrare foarte bună între cele două ministere, respectiv cel al Transporturilor și al Mediului'', explica Răzvan Cuc.

Preocuparea nu pare a rezulta și din bugetul Ministerului pe acest an. Acesta are o singură referire la autostrada Sibiu Pitești. Autostrada este menționată o singură dată în cele 300 de pagini ale bugetului. Aceasta apare la capitolul ”proiecte prioritare pentru 2017 și perspectiva 2018-2020”. Autostrada nu figurează însă în fișele de proiecte acolo unde se prevăd banii ce s-au cheltuit în anii trecuți pe un proiect și ce vor fi alocați în 2017 și anii ce vin.

Este posibil ca partea de studiu de fezabilitate a autostrăzii, care trebuia definitivată încă de anul trecut, dar care va continua și în 2017, să fie cuprinsă la grămadă cu alte sute de proiecte. Bugetul are o fișă numită ”cheltuieli pentru elaborarea studiilor de prefezabilitate, fezabilitate si alte studii” unde se prevede cheltuirea în acest an a nu mai puțin de 784 milioane lei, de peste șase ori mai mult decât în 2015.

Autostrada Pitești-Sibiu pare a fi singura scăpare a Ministerului Transporturilor. În cele câteva sute de fișe de proiecte/programe/obiective de investiții găsim toate celelalte autostrăzi. Apar astfel București - Brașov, proiect ce are o propunere financiară de 459 milioane lei, respectiv 100 milioane euro. Sunt cuprinse cu sume în fișele de proiect autostrăzile Centura București, Arad - Timișoara și ocolitoare Arad, Brașov – Tg. Mureș - Cluj – Oradea, Lugoj – Deva, Orăștie – Sibiu, Timișoara – Lugoj, Sebeș – Turda, etc.

Se vor putea cheltui bani în acest an?

Singura componentă pentru care se vor putea folosi bani în acest an este definitivarea studiului de fezabilitate al autostrăzii. În rest nu se va putea cheltui niciun leu pe activități de construire și nici măcar proiectare. Aceasta, cel puțin până la rectificarea bugetară.

Mai mult, nu va putea fi demarată nicio licitație cu aceste destinații deoarece lipsesc banii din buget. ”Cheltuielile bugetare au destinaţie precisă şi limitată şi sunt determinate de autorizările conţinute în legi specifice şi în legile bugetare anuale. Nici o cheltuială nu poate fi înscrisă în bugetele prevăzute (...) şi nici angajată şi efectuată din aceste bugete, dacă nu există bază legală pentru respectiva cheltuială (...) Nici o cheltuială din fonduri publice nu poate fi angajată, ordonanţă şi plătită dacă nu este aprobată potrivit legii şi nu are prevederi bugetare”, cere legea finanțelor publice.

Deoarece banii nu există în bugetul MT, aceștia vor lipsi și din cel al Companiei de Autostrăzi, spune un oficial al acestei companii sub protecția anonimatului. ”Dacă nu sunt în bugetul mare (al MT – n.red.), nu pot fi prevăzuți în bugetul companiei. În bugetul acesteia se pot prevede doar ce vine din surse proprii ale companiei. Ce vine dinspre Uniunea Europeană și bugetul de stat întră în acesta aprobat și după aceea pot fi prinși în bugetul companiei. Acesta se aprobă separat prin HG, dar partea de buget este aceea care este în bugetul mare. Nu îmi vine să cred că nu este prins, nu poate fi o scăpare atât de mare”, spune oficialul companiei.

Ce poate semnifica scăparea

Lipsa alocației bugetare care ar permite scoaterea la licitație a proiectării sau construirii autostrăzii poate sugera faptul că aceste activități în niciun caz nu se vor desfășura in acest an. Mai mult există numeroase probleme privitoare chiar la studiul de fezabilitate. O dare de seamă realizată de companie pentru ministrul Cuc, deținută în exclusivitate de Digi24.ro și valabilă pentru data de 13 februarie, trecea în evidență problemele.

Acestea nu sunt minore:

- Nerespectarea de catre Asociere a termenelor asumate in cadrul contractului;

- Nepredarea la timp a SF Final pentru secțiunile 1 și 5 astfel încât să fie demarată procedura de licitație pentru proiectare și executie lucrări;

- Depunerea cu întârziere a documentației pentru obținere Certificat de urbanism la CJ Vâlcea ce are consecință directă imposibilitatea depunerii documentației la ANPM ;

- Nu a fost predat studiul geotehnic revizuit pentru secțiunile 1 și 5 (CNAIR a emis observații pentru S1 în data de 19.01.2016 respectiv pentru S5 în data de 02.02.2016 ), cea ce duce la imposibilitatea predării documentatiei revizuite - Studiu de Fezabilitate Final;

- Nu a fost predat studiul geotehnic pentru secțiunea 4, implicit nu a fost predat Studiul de Fezabilitate Preliminar;

- Nu au fost demarate activitățile de realizare a investigațiilor geotehnice pe secțiunile 2, 3 si 6 (avizarea studiului de traseu a fost obținută în 21.11.2016).

Digi24.ro a solicitat explicații de la Ministerul Transporturilor privind absența prevederilor bugetare pentru această autostradă, însă nu am primit niciun răspuns până la ora publicării articolui.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri