Sari la conținut

Afacerile care nu au simţit criza şi nici anii grei de după

Pariu câştigător pentru casele de pariuri. Nu au simţit criza, nu au simţit anii grei de după. Încasările lor au crescut de mai bine de patru ori din 2010 încoace, iar dimensiunile reţelelor şi ale profitului au explodat. Dacă în urmă cu şapte ani, românii cheltuiau 350 de milioane de lei la pariuri, în 2016 au dat mai bine de un miliard şi jumătate de lei.

Potrivit GfK, sunt 2,7 milioane de români care joacă la pariuri, la păcănele sau la loto măcar o dată pe an. Aşa că mai-marii pieţei nu duc lipsă de cerere. Total Bet are acum aproape o mie de agenţii de pariuri, iar alţi şase jucători mai au şi ei peste 200 de puncte de lucru fiecare. Asociaţia Patronatelor Operatorilor de Pariuri din România subliniază însă că de la firmele din acest domeniu bugetul de stat primeşte anual 120 de milioane de euro.

Pariu câştigător pentru casele de pariuri. Nu au simţit criza, nu au simţit anii grei de după. Încasările lor au crescut de mai bine de patru ori din 2010 încoace, iar dimensiunile reţelelor şi ale profitului au explodat. Dacă în urmă cu şapte ani, românii cheltuiau 350 de milioane de lei la pariuri, în 2016 au dat mai bine de un miliard şi jumătate de lei.

O analiză a companiei de informaţii financiare KeysFin scoate la lumină dinamica ameţitoare a acestor business-uri. Cifra de afaceri le-a crescut cu 70% în 2011 faţă de anul anterior, după care au urmat alte avansuri anuale spectaculoase - de 40% în 2012, de 30% în 2013, şi de 35% în 2014. Nu multe domenii se pot lăuda cu aşa o dezvoltare. Puţine sunt şi la fel de atractive. Între 2010 şi 2014 numărul companiilor de pariuri s-a dublat. Iar numărul angajaţilor lor s-a cvadruplat.

Dezvoltarea accelerată însă pare să se fi încheiat. Acum, în jurul cifrei de afaceri de 1,5 miliarde de lei, jocul se schimbă. Jucătorii nu mai pariază pe extinderea agresivă. Sunt deja aproximativ cinci mii de agenţii de pariuri în ţară şi multe altele online. Aşa că miza nu mai e cota de piaţă ca înainte, ci profitul. În 2015 şi-au atins recordul de 173 de milioane de lei. La o cifră de afaceri de 1,4 miliarde de lei, asta înseamnă că firmele din industria pariurilor au avut o marjă de profit de 12 procente. Prin comparaţie, companiile aeriene merg în medie cu marje de 1%, iar magazinele de bricolaj, cu 2%.

Nu înseamnă însă că industria pariurilor stă pe roze. Ba chiar, alături de industria energiei, a fost anul trecut unul dintre domeniile cu cele mai răsunătoare insolvenţe. Din top 100 cele mai mari firme care au intrat în insolvenţă anul trecut, şapte au fost companii de pariuri, arată Ziarul Financiar pe baza datelor de la Registrul Comerţului. Şi asta fiindcă au început să joace din ce în ce mai riscant, explică analiştii. Odată ce piaţa s-a aglomerat, multe companii au încercat să atragă clienţi mergând cu cote tot mai riscante, iar când încep să piardă bani, clienţii evită să mai parieze acolo de teama că nu îşi vor mai primi premiul în caz de câştigă.