Sari la conținut

Efectul DNA asupra afacerilor

Foto: europarl.europa.eu

Pentru al treilea an consecutiv, nivelul de percepție al corupției este în scădere în România, cu 36% din participanți apreciind că fenomenul corupției este larg răspândit în România, potrivit ultimului studiul realizat la nivel mondial de către firma de consultanță EY pe tema corupției în afaceri.

Procentajul este mult mai mic decât media Europei de Est, respectiv 46%. Rezultetele sunt surprinzătoare. România este foarte aproape de Polonia (cu 34%), dar mult în fața Slovaciei (70% din oamenii de afaceri slovaci cred că practicile corupte sunt răspândite în țara lor), Ungariei (66%), Italiei (56%), Cehiei (54%), Spaniei (50%), Sloveniei (40%). Singura țară unde corupția este percepută drept inexistentă a fost Finlanda. Aici, niciunul dintre cei chestionați nu a fost de acord cu afirmația că fenomentul corupției este răspândit. Bulgaria s-a clasat înaintea României cu un procentaj al celor care afirmă că practicile corupte sunt răspândite în afaceri de 32%. Cea mai corută țară pare a fi Brazilia, unde 90% dintre cei chestionați cred că practicile corupte sunt răspândite în afaceri, urmată de Ucraina (88%). Rusia se situează la același nivel cu Polonia, adică 34%.

”Robustețea răspunsurilor țărilor din Europa de Est la corupție variază mult cu Polonia și România, acestea conducând detașat pentru răspunsul lor puternic. Polonia a crescut puterea Poliției sale și a capacitățile de supraveghere. În aceeași perioadă în România, DNA a fost foarte activ în condamnarea corupției și a asigurat condamnarea unor înalți politicieni”, susține EY.

50% dintre actorii de pe piața din România consideră comportamentul lipsit de etică nejustificat în atingerea obiectivelor financiare, arată studiul.

Realizat în perioada octombrie 2015 - ianuarie 2016, studiul la care au participat aproape 3.000 de lideri seniori de business din 62 de ţări şi teritorii, evidenţiază sprijinul copleşitor al mediului corporatist pentru beneficiile crescute rezultate din creşterea transparenţei legate de acţionariat. 91% din manageri au recunoscut importanţa stabilirii transparente a acţionariatului entităţilor cu care companiile lor fac afaceri.