Sari la conținut

Pariu pe comerțul din România. Ce se ascunde în spatele unei tranzacții-record

Lanţul de supermarketuri Profi este cumpărat pentru 533 de milioane de euro de fondul de investiţii Mid Europa, care controlează şi reţeaua de clinici Regina Maria. Este o tranzacţie-record în comerţul din România.

Vânzătorul Profi este un alt fond de investiţii, Enterprise Investors.

Totuşi, preţul de jumătate de miliard de euro pare un pic cam mare. Anul trecut, Profi a ocupat doar locul nouă în clasamentul vânzărilor, în ciuda faptului că această reţea de magazine a avut parte de o extindere explozivă în ultimii ani. De la câteva zeci de magazine a ajuns la câteva sute.

Valoarea mare a acestei tranzacţii este de fapt un pariu pe care noii proprietari îl pun pe creşterea comerţului din România. Potenţial există. Însă acest sector deja este dominat de câţiva jucători mari, foarte mari chiar, care nu îşi vor ceda atât de uşor supremaţia.

Dacă în 2008 marile reţele de supermarketuri controlau împreună 40% din comerţul din România, anul trecut au ajuns la o cotă de piaţă de 60%. Iar exemplul ţărilor occidentale, unde marile reţele controlează 90% din comerţ, arată că încă mai există suficient spaţiu de creştere pentru reţelele de supermarketuri din România. De aceea s-au înmulţit şi tranzacţiile.

Cea mai nouă şi, de departe, cea mai mare de până acum este preluarea reţelei de magazine Profi de către fondul de investiţii londonez Mid Europa Parners de la fondul de investiţii polonez Enterprise Investors. Suma plătită: nu mai puţin de 533 de milioane de euro!

Pare neobişnuit de mare în condiţiile în care Profi a ocupat anul trecut doar locul 9 în topul reţelelor de supermarketuri cu cele mai mari vânzări. Însă justificarea acestui preţ stă în traiectoria pe care a avut-o lanţul de supermarketuri în ultimii ani. Polonezii de la Enterprise Investors au cumpărat Profi în 2009 pentru 66 de milioane de euro. Pe atunci reţeaua avea doar 60 de magazine. Acum se apropie de 500 de magazine în toată ţara. Doar Mega Image are mai multe.

Extinderea agresivă a făcut ca vânzările Profi să depăşească 573 de milioane de euro anul trecut, în creştere cu 38% faţă de 2014, în vreme ce profitul s-a dublat de la 6 milioane de euro în 2012, la aproape 12 milioane de euro în 2015.

Principalele preluări de supermarketuri din ultimii ani

Totuşi, Profi e încă departe de afacerile liderilor acestei pieţe. Kaufland a avut venituri de peste două miliarde de euro anul trecut în România, iar Carrefour, Lidl, Metro şi Auchan de peste un miliard de euro.

Iar marile lanţuri încearcă să îşi crească afacerile fie prin deschiderea de magazine noi, fie prin preluarea unora deja existente. Anul trecut, Carrefour a decis să cumpere magazinele Billa printr-o tranzacţie estimată la 100 de milioane de euro. Iar în 2012, o altă reţea franceză, Auchan, a cumpărat magazinele Real pe care grupul Metro le opera în România. Iar în 2014, Mega Image a preluat pentru 14 milioane de euro aproape întreaga reţea Angst.

În plus, au fost vehiculate şi alte tranzacţii care nu au fost duse la bun sfârşit, dar care s-ar putea desfăşura oricând.