Sari la conținut

TVA-ul defalcat loveşte afacerile mici

Guvernul propune plata defalcată a TVA, iar adversarii ideii spun că ea va afecta cel mai mult firmele mici. Antreprenorii spun că, pe lângă cota de 19%, care va fi virată într-un cont, societăţile comerciale mici vor avea probleme cu achiziţia de marfă, pentru că fac încasările târziu de la partenerii lor de afaceri. Şi povara administrativă va fi greu de gestionat. Asta în condiţiile în care sistemul informatic al ANAF nu este pregătit să facă faţă unor asemenea schimbări.

Să luăm exemplul unei mici întreprinderi, care va aplica plata defalcată a TVA, dacă va cumpăra la începutul lunii septembrie materii prime de 1.000 lei, la care se aplică TVA de 190 de lei. Are termen de plată de 20 zile.

În aceeaşi perioadă, vinde tot la începutul lunii septembrie produse către o companie de 2.000 lei, la care virează TVA de 380 lei, pentru care clientul are termen de plată de 60 zile.

Prin urmare, firma plăteşte în octombrie din propriul buzunar 190 de lei către furnizor şi are de încasat 380 de lei, o lună mai târziu. Aici apare şi prima problemă pentru că această sumă nu va putea fi rambursată în contul curent fără aprobarea ANAF.

O altă situaţie în cazul firmelor din mediul rural. Noile măsuri obligă comercianţii să facă un drum la bancă la fiecare 3 zile. Şi, pe deasupra, să administreze fiecare plată venită de la cumpăratori.

Ionuţ Sas - partener, consultanţă fiscală, PwC România: „Încasările pe care le au aceste societăţi sunt destul de întinse în timp faţă de clienţii lor. Există posibilitatea ca plăţile pe care le fac faţă de furnizorii lor să fie mult mai apropiate în timp. Ca atare, indisponibilizarea unor sume în conturile de TVA le va afecta capitalul de lucru. Lucru care poate să ducă implicit spre o nevoie de finanţare mai ridicată, costuri de finanţare mult mai ridicate.”

Executivul a luat ca exemplu modelul italian, dar acesta se referă doar la un sector de activitate asupra căruia statul considerat că riscul de declarare şi neplată a TVA-ului este unul ridicat. Iar polonezii au amânat implementarea.

Ionuţ Sas, partener, consultanţă fiscală, PwC România: „În Polonia acest sistem este analizat de doi ani de zile, cu o propunere de text de lege dată la începutul acestui an şi cu o intenţie preliminară de acesată metodă split payment începând cu această toamnă, care această toamnă a fost amânată pentru primăvara anului următor.”

Iar noi ne grăbim cu implementarea, în condiţiile în care ANAF are un sistem informatic depăşit.

Felix Pătrăşcanu – antreprenor: „Nu vrem să se mai întâmple nicio lege în cadrul fiscal până nu vom informatiza tot sistemul ANAF din România. Doar după acest lucru putem să facem orice split pe orice taxă. Până atunci ne vom bate cuie în talpă.”

Gabriel Biriş, avocat: „Trebuie să înțeleagă toată lumea, retragerea banilor din contul de TVA este similară ca procedura cu rambursarea de TVA. Practic, în loc de câteva mii de cereri de rambursare pe lună vom avea câteva sute de mii de cereri de rambursare, cel puțin în primele luni.”

Potrivit noului proiect, un contribuabil care greşeşte contul în care trebuie viraţi banii, este pasibil de plata a jumătate din sumă tranzacţiei. Iar dacă depăşeşte termenul de 3 zile pentru virarea în contul de TVA, plăteşte 10% din sumă.

Pe aceeași temă