Sari la conținut

BUSINESS CLUB. Carrefour cumpără Billa România

Tranzacția de 100 de milioane de euro prin care Carrefour va prelua magazinele Billa din România ar urma sa fie anunțată în curând, după ce negocierile au durat aproape un an, scrie Ziarul Financiar.

Cele 85 de magazine Billa se vor adăuga celor 140 de supermarketuri pe care Carrefour le are în România. Însă, mai importantă decât numărul magazinelor, este locația lor. Cu magazine în aproape toate județele, Billa are o prezență mult mai bună decât Carrefour în Moldova și în sud-estul țării.

Acoperirea națională a celor de la Billa i-a adus în cursa pentru preluarea lor și pe cei de la Mega Image. Belgienii au deja 443 de supermarketuri și minimarketuri de proximitate, însă acestea sunt concentrate doar în București și în șapte județe. Dacă ar fi cumpărat rețeaua Billa, Mega Image ar fi întețit lupta cu polonezii de la Profi, care de asemenea au o rețea uriașă, de peste 330 de magazine, raspândite pe întreg teritoriul țării, inclusiv în orașele mici.

În cele din urmă, Mega Image și-a retras oferta de preluare, iar francezii de la Carrefour au rămas singuri în cursa pentru achiziția magazinelor Billa, care sunt controlate de grupul german Rewe. Carrefour a cumpărat deja magazinele Billa din Italia și, după acea tranzacție, nemții au declarat că își vor păstra operațiunile doar în țările în care au o prezență puternică. Nu este și cazul României.

În condițiile în care numai Profi și Mega Image au împreună aproape 800 de magazine, cota de piață a celor 85 de supermarketuri Billa este mică. La fel și profitul care, anul trecut, s-a ridicat la doar 520.000 de euro, deși cifra de afaceri a sărit de 300 de milioane de euro.

De cealaltă parte, Carrefour încearcă de câțiva ani să se extindă pe formatul magazinelor mici. Din 2011 până în 2014 francezii au colaborat cu magazinele Angst înființate de omul de afaceri Sorin Minea. Anul trecut, imediat după ce au ieșit din franciza Carrefour, supermarketurile Angst au fost preluate de Mega Image.

Carrefour a fost pe locul al doilea anul trecut în comerțul din România, cu o cifră de afaceri de peste 1,2 miliarde de euro. Prin preluarea Billa, cifra de afaceri a Carrefour s-ar apropia de 1,6 miliarde de euro și de liderul Kaufland, care a avut încasări de 1,8 miliarde de euro anul trecut. Deși teoretic sunt hipermarketuri, magazinele Kaufland au o prezență puternică în interiorul orașelor și au o strategie de vânzări asemănătoare cu cea a discounterilor.