Sari la conținut

BUSINESS CLUB. CFR Marfă oprește la bursă. Listarea companiei se va face în două etape

Noua strategie de privatizare ar urma să fie prezentată FMI şi Comisiei Europene care trebuie să-şi dea acordul. Cel mai probabil acesta va veni pentru că, deşi se schimbă strategia, e măcar privatizare, nu amânare, aşa cum a tot făcut guvernul.

Noul plan este de a vinde, într-o primă fază, un pachet de 25% printr-o ofertă publică inițială, după care să mai fie scos un pachet suplimentar de 26%, care să ducă în final la acționari majoritari privați.

Cred că este nevoie ca programul de listări să continue. Dacă în acest an nu se realizează principalele subiecte convenite cu Troika, cu creditorii externi, și eu aici mă refer la ultimele: la Portul Constanța, unde putem merge până la un procent de 30%, la compania Aeroporturi București, dar mai ales la schimbarea metodei de privatizare la CFR Marfă, de la privatizarea cu investitor strategic - și ne aducem aminte de spectacolul TV pe care l-am văzut atunci - la cea pe piața de capital”, spune Mircea Ursache, vicepreședinte ASF.

Acum ne angajăm noi, statul român, că vom reuși să facem aceste lucruri până la mijlocul anului viitor, deci într-un an de zile”, afirmă Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.

Însă tocmai planul de a face privatizarea până la pachetul majoritar în două etape poate fi dificil. Statul nu va ceda controlul de la început, managementul va fi tot dictat de Guvern, iar acest lucru poate descuraja investitorii.

Înainte trebuie să avem o companie care să se prezinte frumos și decent în fața investitorilor, să dea raportări financiare la timp, să facă profit, să aibă management numit din specialiștii din acel domeniu, nu rude cu verișorul nu știu cărui lider de partid. Abia apoi putem vorbi de listare”, spune Dumitru Beze, președintele Asociației Investitorilor pe piața de capital.

Potrivit unor surse, un pachet de 25% din acțiunile CFR Marfă va fi scos pe bursă în luna mai anul viitor, pentru 250 de milioane de euro. Statul va mai vinde încă 26% din acțiunile companiei în toamna anului viitor, spun sursele.

Oferta publică inițială trebuie făcută până în mai 2016 pentru că altfel expiră termenul ajutorului de stat aprobat de Comisia Europeană pentru CFR Marfă, în vederea privatizării. Au fost șterse datorii de 380 de milioane de euro în urmă cu doi ani și dacă această sumă apare iarăși în sarcina companiei, aceasta ajunge cu siguranță în faliment.

CFR Marfă a revenit, anul trecut, pe profit. E drept, redus, de circa 230.000 de euro, însă în 2013 pierderile erau de 60 de milioane de euro. În acest parcurs și-au pierdut slujba 2.300 de angajați. Statul a încercat să vândă compania în 2013.

Grup Feroviar Român al lui Gruia Stoica a oferit atunci 202 milioane de euro pentru 51% din CFR Marfă. Contractul nu a mai fost, însă, semnat pentru că omul de afaceri, care are acum probleme cu legea, nu a adus banii.

Prin noua metodă de privatizare, statul speră să obțină circa 250 de milioane de euro pentru fiecare din cele două pachete care vor fi vândute. Banii obținuți din vânzarea acțiunilor ar urma să rămână în companie pentru modernizare.