Sari la conținut
News Alert

BUSINESS CLUB. Companiile românești, ineficiente, dar pe profit

Companiile româneşti au început să îşi valorifice potenţialul. Şi, dacă se vor menţine pe drumul pe care au intrat, vor putea ameninţa afacerile multinaţionalelor prezente în ţara noastră. Calculele făcute de economiştii Băncii Naţionale arată că patronii români au obţinut în 2014 un profit net de 16% din capitalurile proprii. Astfel, profitabilitatea firmelor autohtone a fost cu şase procente mai mare decât cea a companiilor străine care funcţionează în România.

Detaliul important este că profitabilitatea este raportată la dimensiunea capitalurilor. Şi, în majoritatea cazurilor, multinaţionalele sunt companii mult mai mari decât cele cu patroni români. Acesta este şi motivul pentru care comerţul este dominat de marile lanţuri străine de supermarketuri. La fel şi industria auto sau sectorul energetic.

Însă, crescând mai repede, firmele româneşti pot recupera diferenţa de dimensiune faţă de cele străine. Mai ales în condiţiile în care anul trecut rentabilitatea multinaţionalelor a fost în scădere cu două procente faţă de 2013, în vreme ce rentabilitatea companiilor cu patroni români a crescut cu trei procente faţă de anul precedent.

Iar firmele româneşti nici măcar nu lucrează foarte eficient. Productivitatea muncii este de aproape patru ori mai mare în multinaţionale. Munca unui angajat dintr-o companie străină din România aduce în medie venituri de 260.000 de lei pe an. Munca unui angajat dintr-o firmă cu patroni români aduce doar 70.000 de lei. Din nou, aceste cifre sunt influenţate şi de dimensiunile firmelor. La o corporaţie cu afaceri de sute de milioane de euro, eficienţa muncii este dată şi de o oarecare inerţie care apare pe lângă organizarea mai bună. Patronii români mai au mult de muncă. Trebuie înainte de toate să încerce să eficientizeze pe cât posibil companiile şi cu timpul va veni şi o creştere a afacerilor care poate fi urmată de o creştere a numărului de angajaţi şi a salariilor oferite.

Un prim pas a fost făcut prin obţinerea unei rentabilităţi mai mari decât cea a multinaţionalelor cu care se luptă. Contează însă şi destinaţia pe care o are profitul. O companie care vrea să crească, trebuie să reinvestească banii câştigaţi. În caz contrar achiziţia de noi echipamente este făcută pe credit. Iar supraîndatorarea nu este o soluţie în condiţiile în care mediul de afaceri din România se confruntă deja cu o epidemie a insolvenţelor.