Business Club. Dacia, în fața amenințării marocane

Data publicării:
Uzina Dacia - Guliver GettyImages-1

Anul trecut, cele două fabrici auto din Mioveni şi Craiova au produs 391.000 de maşini în România, în vreme ce în Maroc, cele două fabrici Renault au produs 227.000 de maşini cu sigla Dacia. Dar marocanii plănuiesc ca în 10 ani să ajungă la o producţie de un milion de automobile pe an.

Fabricile Renault din Tanger şi Casablanca lucrează în prezent sub capacitate. Dacă ar lucra la foc continuu ar putea să asambleze 430.000 de maşini. Iar în 2019 îşi va inaugura o fabrică în Maroc şi Peugeot, la Kenitra. Va avea o capacitate iniţială de producţie de 90.000 de maşini, dar va creşte cu timpul.

Pentru industria auto din România, care a crescut datorită forţei de muncă ieftine şi a apropierii de piaţa occidentală, planurile marocanilor sunt îngrijorătoare. Însă în Maroc, salariile sunt şi mai mici şi, cu toate că ţara este pe alt continent, este la fel de apropiată de ţările Vestice.

Marele dezavantaj al fabricilor de maşini din Maroc în concurenţa cu cele din România este lipsa unei industrii a componentelor. Însă potrivit Autonews Europe autorităţile de acolo vor să rezolve rapid această problemă. În prezent doar 40% din componentele maşinilor Dacia din Maroc sunt produse local. Restul de 60% sunt piese de import, inclusiv de la Dacia Mioveni care pentru unele modele a livrat aproape toate componentele. Însă planul pe temen scurt este ca 60% din componentele folosite la Tanger şi Casablanca să fie marocane, iar până în 2020 se doreşte ca procentul să ajungă la 80%.

Uzina Dacia din Mioveni ar putea fi afectată de două ori de această creştere a marocanilor. Pe deoparte, exporturile de componente din România în nordul Africii ar putea scădea. În acelaşi timp, eliminarea costurilor cu transportul pieselor peste mări şi ţări şi salariile mici ar face ca maşinile să fie produse mult mai ieftin în Maroc decât în România.

Marocul încearcă, în momentul de faţă, să atragă mari producători de componente precum Magneti Marelli, Valeo, Bosch sau Continental. Unii dintre ei joacă deja un rol important în industria auto din România. Delphi o altă companie prezentă în ţara noastră are deja 9.000 de angajaţi în Maroc.Iar creşterea reţelei de furnizori nu numai că ar ajuta fabricile de maşini deja existente acolo, ci ar putea atrage unele noi. Există indicii că autorităţile marocane ar negocia înfiinţarea unei fabrici Volkswagen.  

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri