Sari la conținut
News Alert

BUSINESS CLUB. Monitorizarea pe internet a prețurilor, coșmarul comercianților

Proiectul pilot ar urma să apară spre sfârșitul acestui an. Monitorul prețurilor va cuprinde o listă cu alimentele din coșul de bază, precum pâine, lapte, ouă sau făină, din fiecare lanț de magazine. Pe baza unui cont, se poate face un coș personalizat.

„Poți să faci un anumit coș, câteva tipuri de coșuri de consum, să vezi unde îl găsești mai ieftin în perioada de față, axat pe orașe”, spune Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.

Potrivit Consiliului Concurenței, un proiect similar a fost realizat de guvernul Greciei, prin Ministerul Comerțului, și a avut ca rezultat, după trei luni de la implementare, o scădere a prețurilor cu 7%.

Guvernul a aprobat încă din noiembrie un memorandum pentru crearea acestui sistem de monitorizare a prețurilor, însă procedurile se desfășoară încet, iar comercianții nu sunt de acord.

Sistemul este însă greu de pus în practică fără ajutorul rețelelor de magazine. Acestea ar trebui să anunțe schimbarea prețurilor, astfel încât clienții vor ști exact cât costă o pungă de zahăr sau o pâine în fiecare județ. Implementarea unui astfel de sistem ar însemna costuri suplimentare, iar clienții ar trebui să verifice non-stop site-ul pentru a fi la curent cu cele mai bune prețuri, susțin reprezentanții magazinelor. La raft, prețurile se pot modifica și de mai multe ori pe zi, iar firmele ar trebui să aibă departamente speciale pentru a actualiza prețurile pe internet.

„Nu înțelegem nici viteza uimitoare cu care Guvernul a avizat memorandumul privind înființarea Monitorului prețurilor, într-o lipsă totală de transparență și fără consultarea prealabilă a părților vizate de acest proiect. Executivul pare să nu se fi gândit nici la resursele umane suplimentare necesare din partea retailerilor pentru operarea acestui sistem”, arată Asociația Marilor Rețele Comerciale din România.

Însă un comparator de prețuri poate ascuți concurența. Ar putea dispărea captivitatea unor consumatori. Ar putea să diminueze avantajul proximității pentru unele magazine sau chiar să anuleze fidelizarea față de o anumită rețea.

Consiliul Concurenței a amendat 25 de rețele și furnizorii lor pentru că s-au înțeles ca aceștia din urmă să nu vândă altor magazine la prețuri mai mici. Așa s-a ajuns ca diferențele de preț între magazine să fie insesizabile la majoritatea produselor.

Lansarea acestui proiect are loc în contextul negocierilor de la nivelul Comisiei Europene privind crearea unui instrument similar care să asigure transparența pe lanțul comercializării mărfurilor de la producător până la raftul magazinelor.