Sari la conținut

BUSINESS CLUB. Neuroștiințele și marketingul. Cum alege creierul mărcile

Iar, uneori, trucurile folosite sunt atât de subtile încât nici măcar nu le remarci. Dar mintea ta le percepe. Dar, cu cât cunoşti mai bine modul în care funcţionează creierul uman cu atât mai bine îl poţi controla deciziile atunci când ieşi la cumpărături.

Te-ai întrebat vreodată cum iei deciziile în momentul in care eşti în faţa unui raft plin de produse? Sunt fracțiuni de secundă in care creierul este ghidat de diferite informaţii pentru a face o alegere între mai multe mărci.

În primă fază, creierul identifică mărcile pe care le ai în faţă. Apoi decizia îşi este influenţată de două tipuri de factori. Factori interni, cum ar fi gradul de sete, daca vrei să cumperi o bere, de exemplu. Dar şi factori externi, cum ar fi preferinţele prietenilor. Dacă ţi-e foarte sete, alegi băutura ta preferată. Dacă nu ţi-e atât de sete, ci doar de pregăteşti să le faci o vizită prietenilor, alegi băutura lor preferată.

Un alt factor care determină alegerea unui produs este cel vizual. Pentru că oamenii sunt creaturi care se bazează foarte mult pe ceea ce văd. Sistemul vizual permite identificarea rapidă a mărcilor. Studiile au arătat că în momentul in care vede două produse se poate, o persoană se poatedecide asupra unuia în mai putin de trei secunde.

Tocmai de aceea, companiile încearcă să creeze ambalaje cât mai uşor de identificat.

Însă pentru a face alegerea, trebuie observate detaliile fiecărui produs. Mai ales că detaliile joacă un rol foarte important. După contactul vizual, intervine atenţia, un alt mecanism care te ajută să iei o decizie.

Consumatorul se concentrează pe caracteristicile fizice ale produsului cum ar fi culoare, dimensiune, formă. Aşa că de multe ori deciziile rapide sunt influenţate de ambalajele stralucitoare. Mai mult, oamenii tind să se uite în partea superioară a unui raft şi în dreapta lui, ceea ce poate influenţa aranjarea produselor în magazine.

Şi, nu în ultimul rând, consumatorii se bazează pe experienţele precedente.

Un exemplu ar fi alegerea între Coca Cola și Sprite. Chiar dacă sunt două produse ale aceleiaşi companii, consumatorii vor alege Sprite dacă le este foarte sete sau Coca Cola dacă vor să aibă parte de ceva energie.

La fel şi în cazul băuturilor Pepsi şi SevenUp.

Însă faptul că deciziile consumatorilor se bazează pe experieneţele precedente reprezintă cea mai mare piedică în calea mărcilor noi, care, deşi ar putea fi mai bune decât cele consacrate, nu sunt cunoscute de publicul larg.

Marketingul deja se bazează pe trucuri psihologice. Însă, în viitor, promovarea produselor ar putea deveni o ştiinţă asemănătoare cu neurologia.