Sari la conținut
News Alert

BUSINESS CLUB. Sfârşitul unei ere la Volkswagen

Piech e urmaşul lui Ferdinand Porsche, a condus Volkswagen 25 de ani, timp în care a scris strategia grupului şi le-a arătat uşa directorilor care îi picau din grații. Cu Winterkorn nu a mai reuşit - e prima luptă pierdută a lui Piech, deşi l-a atacat şi pe faţă, în presă, şi cu un arsenal de subterfugii, toate jocurile de culise s-au întors împotriva sa.

Capul grupului a încasat în final toate săgeţile aruncate către directorul Martin Winterkorn. A pierdut total susţinerea consiliului de supraveghere, iar demisia sa, scrie Reuters , a fost forţată. În practică avea de fapt un ultimatum: ori pleacă de bună voie, ori e dat afară. Membrii consiliului vorbesc despre o lipsă de încredere care a făcut cooperarea dintre Winterkorn şi Piech imposibilă. În spatele culiselor, preşedintele încerca să-şi adune aliaţi, să-i coopteze pe membrii consiliului în propria luptă împotriva lui Winterkorn.

Piech a încercat să-şi scoată adversarul din joc și să-l aducă pe Matthias Mueller, şeful Porsche, la cârma Volkswagen. Haosul şi incertitudinea de la conducerea Volkswagen au devenit evidente când Piech a început să-şi ducă campania de denigrare şi în presă. Într-un interviu pentru Der Spiegel, acesta spunea răspicat că Winterkorn nu va fi succesorul său la cârma companiei şi că se ţine departe de acesta.

Tonul tăios i-a adus din start nu aliaţi, ci inamici, chiar şi din propria familie. Vărul său, Wolfgang Porsche, i-a tăiat scurt elanul spunând că declaraţiile lui Piech sunt propriile sale opinii şi că nu sunt nicidecum aliniate la viziunea familiei Porsche. Dinastia are 51% din acţiunile Volkswagen, iar suportul lui Piech s-a şubrezit în urma unor meciuri interne memorabile. Cei doi veri au intrat puternic în coliziune în urmă cu 7 ani, când Porsche trebuia să preia Volkswagen și a sfârşit fiind înghiţită de acesta. Tocmai dominaţia lui Piech i-a pavat calea către plecarea din Volkswagen.

Deutsche Welle comentează că, în ciuda planurilor secrete, acesta nu mai avea cum să-și facă aliați în companie fiindcă toți erau deja împotriva lui. Directorul Martin Winterkorn a avut și susţinerea sindicatelor, foarte puternice în Volkswagen. Acesta le datorează sindicatelor viitorul în companie, dar salvarea ar putea deveni spinoasă pe parcurs. Favorurile se plătesc, iar Winterkorn s-ar putea transforma în omul sindicatelor.

Presa germană vorbeşte despre o dependenţă faţă de ele şi atrage atenţia că Winterkorn ar putea fi legat la mâini în încercarea de a creşte profitabilitatea grupului. În acest context, o reorientare strategică la Volskwagen e greu de imaginat, cred analiştii germani. Iar acuzele lui Piech nu erau tocmai nefondate. Volkswagen merge prost în Statele Unite, nu are un model low-cost pentru pieţele emergente şi produce cu marje mici de profit.

Piech a fost numit directorul secolului în industria auto, a fost cel mai influent lider din această piaţă, iar plecarea lui e comparată cu momentul în care Apple l-a pierdut pe Steve Jobs. De acum, pusă la test va fi noua structură de putere de la Volskwagen. Provizoriu, într-o mişcare cel puţin atipică, e pus pe poziţia de preşedinte un sindicalist, dar se speculează că în locul lui Piech va veni chiar vărul sau, Wolfgang Porsche.