Sari la conținut

Care sunt rutele interne pe care avionul este mai avantajos decât trenul

Singura rută din România spre care zboară din București două linii low-cost este Cluj. Atât linia aeriană low-cost autohtonă Blue Air cât și cea maghiară Wizz Air oferă zboruri între cele două orașe.

”Vom începe să operăm șase zboruri săptămânale (zilnic, exceptând sâmbăta) de la București la Cluj-Napoca, din 22 iulie. De la finele lunii octombrie, numărul zborurilor va crește la zece pe săptămână. Tarifele încep de la doar 39 de lei/segment. Acestea creează o alternativă foarte bună și accesibilă atât pentru călătorii de business, cât și în scop de relaxare, care ar fi petrecut altfel foarte multe ore pe drum cu mașina sau cu trenul” , spun oficialii Wizz Air.

Linia Blue Air are săptămânal patru zboruri între București și Cluj și va avea zilnic două zboruri după 30 octombrie. ”Biletele de avion sunt disponibile la tarife începând de la 89,99 lei (preț pe segment de zbor, TVA și taxe incluse, locuri limitate), tarif ce include gratuit un bagaj de mână în limita a zece kg, un bagaj de cală în limita a 32 kg și un snack pe timpul zborului”, spune Tudor Constantinescu director comercial Blue Air.

Tarifele ambelor companii sunt inferioare celor practicate de CFR Călători. Un tren Interregio parcurge distanța București Cluj în cel puțin 9 ore și 40 de minute iar tariful călătoriei este de 94,5 lei sau 166 lei dacă este vorba de o călătorie dus-întors.

Operatorii low-cost și-au împărțit celelalte rute. Ryan Air, cea mai mare linie aeriană low-cost europeană, va oferi zboruri între București și Timișoara cu începere din 1 septembrie.

”Pe ruta Timișoara – București, consumatorii români pot beneficia de serviciul nostru la prețuri începând de la 7,99 euro (tarif standard ce permite două bagaje de mână la bord), 59,99 euro (tarif leisure plus – cu beneficii extra ca loc ales, bagaj de cală de 20kg, îmbarcare prioritară) și 143,99 euro (tarif business plus  - cu beneficii extra ca îmbarcare prioritară, check-in la aeroport, fast track, flexibilitate ticket, confirmare SMS)”, spune Barabas Denis, director comercial și marketing Europa Centrală și de Est al Ryan Air.

Începând cu 1 septembrie, Ryanair va opera ruta internă Timișoara – București/retur cu o frecvență zilnică. ”Ca urmare a cererii crescute venite din partea consumatorilor români, începând cu 1 noiembrie frecvența de operare va fi crescută la două curse zilnice”, spun oficialii Ryan Air

Prețul unui bilet de tren Interregio între Capitală și orașul bănățean costă 105 lei, iar călătoria durează aproape nouă ore. Aeronavele Boeing 737-800 NG deținute de Ryan Air parcurg distanța în doar 65 de minute. Pentru data de 1 septembrie, Ryan Air mai avea marți, la orele prânzului, patru bilete la un preț de 9,98 euro. Sigur, la liniile low-cost orice serviciu suplimentar costă. Scaunele ce oferă un confort superior costă 7,5 euro, o asigurare care garantează acoperirea eventualelor cheltuieli medicale, riscul de pierdere a obiectelor personale și rambursarea costului biletelor costă și aceasta 9,34 euro. Îmbarcarea prioritară costă 4,8 euro, iar un bagaj de 15 kilograme este tarifat suplimentar cu 18 euro. Dacă însă un pasager renunță la toate aceste cerințe, el poate călători foarte ieftin către Timișoara.

Spre Moldova, singura linie aeriană low-cost care oferă zboruri este Blue Air. Aeroportul operat este cel din Iași. Compania oferă zilnic două zboruri între București și Iași în prezent, iar frecvența va fi crescută la trei zboruri din data de 15 septembrie. Tarifele minime pornesc de la 89,99 lei pe segment, ca și în cazul curselor București-Cluj. Compania românească oferă servicii de transport aerian low-cost și doritorilor care nu locuiesc în Capitală. ”În 1 octombrie vom începe operarea între Iași, Cluj și Timișoara (zbor triangular zilnic) (...) Pentru prima dată în România, Blue Air oferă zboruri între Iași, Cluj și Timișoara – orașe care până acum nu au mai fost conectate cu avionul, distanțele dintre acestea fiind parcurse în peste cinci ore cu alte mijloace de transport”, spune directorul comercial Blue Air.

Drept comparație, o călătorie cu trenul între Iași și Timișoara durează aproximativ 16 ore și costă cel puțin 134 de lei.

Cum a ajuns România raiul liniilor low-cost

Există mai mulți factori care explică apetitul liniilor low-cost pentru piața românească. Unul dintre factorii obiectivi este suprafața relativ ridicată a țării care face rentabilă deplasarea cu avionul. Mai trebuie notată însă și starea proastă a căii ferate care face ca deplasarea între două localități să dureze mai mult decât ar fi normal iar întârzierile să fie foarte probabile. Dacă o călătorie cu trenul durează în România, între Iași și Timișoara, 16 ore, în Germania între Munchen (sudul Germaniei) și Hamburg (în nord) durează doar 5-6 ore, distanțele fiind comparabile. Întârzierile trenurilor noastre măresc duratele efective de parcurs. La finele lunii iunie un tren Interregio Arad - Mangalia a avut nevoie de nu mai puțin de 24 de ore să ajungă la destinație, întârzierea fiind de 8 ore.

În plus piața românească este subservită, explică oficialii liniilor aeriene. ”România este una dintre piețele cele mai subservite la nivel european, cu o medie de 0.66 pax /1 pop (pasageri raportat la populație – n.red.), spre deosebire de media europeană EU-28 de 1,7 pax / 1 pop, însă cu o creștere dinamică manifestată în ultimii ani”, explică Barabas Denis de la Ryan Air.

Interesul ridicat a liniilor aeriene pentru piața românească internă de transport a ajuns subiect chiar și pentru presa străină. ”În țări precum România, unde infrastructura rutieră și feroviară sunt în general proaste nu este greu să înțelegi atractivitatea zborurilor domestice între orașele importante. Călătoria din București, capitala țării, către Cluj durează aproape 11 ore cu trenul, comparativ cu 55 de minute cu avionul. Prețurile nu diferă mult”, nota în primăvară cunoscuta publicație Forbes.

Oricum liniile aeriene nu au de ce să se teamă că într-o bună zi poziția lor va fi șubrezită de abordări agresive de marketing ale CFR Călători. Călătoria cu trenul este mai scumpă și așa este normal să rămână, par a spune oficialii Ministerului Transporturilor. Preţul mai ridicat al biletelor de tren în comparaţie cu preţul biletelor pentru transportul rutier de pasageri este justificat, pentru că trenul este un lux, iar călătorii plătesc mai mult pentru a-l utiliza, a declarat luni seară ministrul Transporturilor, Dan Costescu, la un post de televiziune. ”Este normal să fie mai mare biletul de tren, în toate ţările civilizate este la fel. Trenul este un lux şi oamenii plătesc mai mult ca să-l aibă”, a afirmat Costescu.