Sari la conținut

Ce planuri are Compania de Drumuri cu șoseaua națională de acces în munții Apuseni

Foto: voceatransilvaniei.ro

Lucrările, începute în perioada 2009-2012, sunt definitivate în proporție de 50%. Doar 20 de kilometri din drumul național au fost reparați integral. Compania de Drumuri a prezentat joi o sinteză a situației care nu arată de loc bine.

Șoimuș -Brad, gata în proporție de 56,71%

Sectorul de drum DN 76, Soimuș (lângă Deva)– Brad, km 0+000 – km 30+436 are un stadiu fizic de 56.71%. Problemele întâmpinate până în prezent au fost cele de proiectare, dar care în acest moment nu au un impact major asupra evoluției lucrărilor ce urmează a fi executate în perioada imediat următoare.

Contractul a fost semnat în octombrie 2013 cu asocierea firmelor Selina-Doprastav, pentru 105, 14 milioane lei, fără TVA. Firma Selina este deținută de Beniamin Rus acuzat de DNA de prejudicierea Consiliul județean Bihor cu 6 milioane de euro. Doprastav este o firmă din Slovacia.

Brad-Ionești, singurul lot ce stă bine

Pe lotul 2, Brad– Ionești, km 35+432 – km 55+425, stadiul fizic este de 90%. CNADNR consideră că pe acest sector de drum lucrările sunt executate conform graficului de lucrări. Lucrările sunt efectuate de firma germană Porr Bau GmbH iar contractul a fost semnat în 2012.

Ionești- Vârfurile, contract reziliat, reluat de abia în 2017

Contractul pentru lotul 3, Ionești – Vârfurile, km 55+425 – km 69+350, a fost reziliat în septembrie 2015. Contractul inițial a fost semnat în octombrie 2012 cu firmele spaniole Construcciones Lujan SA/Viales y Obras Publicas SA și avea o valoare de 42, 84 milioane lei, fără TVA. Stadiul fizic de execuție a lucrărilor la data rezilierii a fost de 29.76%. Din cauza investigațiilor suplimentare de natură tehnică, necesare actualizării Proiectului Tehnic elaborat în anul 2011, se estimează că finalizarea acestuia și a documentației de atribuire va avea loc în cursul lunii septembrie 2016. În fapt, lansarea procedurii de licitație va avea loc în cursul lunii octombrie 2016. Semnarea contractului este estimată pentru luna februarie 2017, iar din luna martie a anului 2017 vor fi începute efectiv lucrările de execuție.

Vârfurile-Ștei, amenințări cu rezilierea

Lotul 4, Vârfurile – Ştei, km 69+350 – km 102+660 are un stadiu fizic de 47,20% și se află în execuție la firma Construct Mod SRL. Presa locală a relatat că această firmă era deținută de Ovidiu Moldovan, fin al senatorului de Oradea Petru Filip, fost președinte al PDL Bihor. Vizta efectuată zilele trecute de către șeful CNADNR, Cătălin Homor a arătat ”o mobilizare complet nesatisfăcătoare” potrivit companiei. ”În acest sens a fost transmisă o Notificare de Remediere, ce are ca termen de realizare data de 27 mai 2016. Nerespectarea de către Antreprenor a prevederilor acestei Notificări va conduce la rezilierea Contractului”, spune compania. Contractul cu Construct Mod a fost semnat în 2009, fiind cel mai vechi și avea o valoare de 172,36 milioane lei, fără TVA.

Contractul Ștei-Beiuș, și el posibil reziliat

Tot în stadiu insatisfăcător se află și următorul lot, al cincilea. Ştei – Beiuş, km 102+660 – km 133+660 are un stadiu fizic de 51,19%. Slaba mobilizare în șantier a fost motivată de constructor spaniol Azvi/Ascale prin invocarea unui blocaj financiar cauzat de emiterea cu întârziere a certificatelor de plată de către Inginer. În data de 09 mai 2016 a fost transmisă către Antreprenor Notificarea de Remediere cu termen de realizare în data de 16 mai 2016. Potrivit CNADNR, antreprenorul a solicitat o extindere a termenului prevăzut în Notificare pentru mobilizare, aceasta aflându-se în prezent în analiză la Inginer. În situația în care Antreprenorul nu se va mobiliza în termenele stabilite, Compania va demara procedura de rezilere a Contractului.

Ultimul lot, deja reziliat, reluat în 2017

Cât privește ultimul loc, cel care se termină la Oradea, anume km 133+660 - km 184+390, contractul a fost reziliat în data de 25 mai 2015, avand un stadiu fizic la data rezilierii de 7.47%.

Contractul inițial fost semnat în ianuarie 2012 cu firma timișoreană CCCF, asociată cu CO.GE.FA S.p.A. & S.IM.CO SRL.

Starea de degradare a drumului la momentul rezilierii contractului a impus ca CNADNR să ia măsuri în regim de urgență în vederea realizării unei suprafețe de rulare corespunzătoare și eliminării resticțiilor de circulație impuse de lucrările de reabilitare a trei poduri începute de Antreprenor și rămase nefinalizate.

În paralel cu aceste lucrari deja executate, au fost realizate și studii suplimentare de natură tehnică, necesare actualizarii Proiectului Tehnic elaborat în cursul anului 2011. Acestea sunt estimate a fi finalizate în cursul lunii noiembrie 2016. Lansarea procedurii de licitație este estimată pentru luna decembrie 2016, iar semnarea contractului poate avea loc în luna martie2017.

Șefii CNADNR, legați de mâini

Situația nemulțumește actualul director general. Trebuie spus însă că la fel de nemulțumit era și fostul director general, Narcis Neaga, iar acest lucru n-a ajutat de loc la avansul lucrărilor.

”Știu că toată lumea dă vina pe noi, cei de la CNADNR, dar este inadmisibil ca de acum o lună, cand am vizitat șantierele și când constructorii s-au angajat să lucreze la capacitate maximă, acum să constat că au rămas la același stadiu. Ca și la Lotul 3 de pe Orăștie – Sibiu și aici lansez un advertisment public constructorilor care nu-și respectă angajamentele”, amenința degeaba constructorii, în iulie 2015, fostul director general al CNADNR, Narcis Neaga. Situația se repetă.

"Cu ocazia controlului pe care l-am făcut pe DN 76, am văzut ceea ce știam din documente și mai ales din sesizările oamenilor și ale autoritățiilor locale, respectiv mari întârzieri în execuția proiectului de reabilitare a DN 76”, spune actualul director general. Potrivit companiei au fost emise notificări de remediere pe loturile 1,4 și 5, acestea fiind măsuri preliminare rezilierii, în cazul în care situația nu se îndreaptă.