Sari la conținut

Christian Heinzmann, managerul belgian de la TAROM, a fost suspendat

Anunțul a fost făcut vineri de către ministrul Transporturilor, Dan Costescu, după o şedinţă a boardului companiei aeriene de stat. Funcția din care Heinzmann a fost suspendat este cea de manager de resurse. Destituirea lui Heinzmann din funcția de director general este mai dificilă căci acesta deține un contract de mandat.

Christian Heinzmann a venit la conducerea TAROM la finalul anului 2012 pe un salariu de 10.000 de euro pe lună şi un mandat de 4 ani.

Are o experienţă de peste 25 de ani în industria aviatică şi a fost preşedinte al companiei naționale din Luxemburg. I s-a trasat ca ţintă creşterea numărului de pasageri, revenirea pe profit, reînnoirea flotei şi restructurarea companiei.

După aproape 4 ani, Christian Heinzmann se poate "lăuda" în principal cu reducerea găurii din bugetul companiei. În 2012, TAROM avea pierderi care săreau de 230 de milioane de lei. Anul trecut a încheiat cu un minus în buget de aproape 50 de milioane de lei. Planul era, însă, mult mai ambiţios. În plus, în activitatea sa, managerul Heinzmann a fost ajutat foarte mult și de ieftinirea țițeiului și, în consecință, a carburanților folosiți de aeronavele TAROM. De aceea, specialiști în aviație spun că reducerea pierderilor trebuia să fie mai accentuată decât cea actuală.

Şeful companiei spunea în decembrie anul trecut că o parte din vină pentru problemele companiei o au politicienii. ”Am avut 7 miniştri ai Transporturilor în 3 ani, numeroşi secretari de stat. Planul nostru era foarte ambiţios şi putea fi îndeplinit. Problema este că de-a lungul celor 3 ani am fost opriţi de multe ori de interferenţe ale politicienilor”, spunea Heinzmann. Însă tot el s-a adresat unor miniștri ai Transporturilor, precum Ramona Mănescu, pentru a fi menținut în funcție.

Deşi şi-a asumat reînnoirea flotei, belgianul Christian Heinzmann nu a reuşit acest lucru. A declarat, însă, de mai multe ori, că ar vrea să scape în primul rând de cele două aeronave Airbus A310, cumpărare în 1992.

TAROM foloseşte în prezent trei tipuri de avioane - Boeing, Airbus şi ATR - iar aceasta presupune costuri foarte mari de întreţinere. În plus, vechimea medie a flotei este de 15 ani. În prezent două dintre ATR-uri nu zboară. Uneia dintre aeronave i-a luat foc motorul zilele trecute la Budapesta. Întârzierile repetate ale aeronavelor au stârnit nemulţumirea ministrului Transporturilor.

”În ultimii 7 ani, compania a întregistrat, cu anumite variaţii, pierderi continue. În acest moment, aceste probleme care sunt generalizate în companie au ajuns într-o formă care nu ne mai permite să continuăm aşa. Cu toţii cunoaştem, flota TAROM este învechită. Aceasta creează dificultăţi foarte mari la întreţinere, operare, nefiind zi în care această companie să nu înregistreze întârzieri”, a spus ministrul Transporturilor.

Şefia lui Christian Heinzmann a fost marcată şi de scandaluri. Piloţii şi însoţitorii de bord au protestat mascat în toamna lui 2014 declarându-se inapţi de zbor, iar zilele trecute personalul tehnic a declanşat un conflict de muncă spontan.