Sari la conținut

Compania care își obligă angajații să-i cumpere produsele, după ce le-a tăiat salariile

Angajaţii Sharp ar putea deveni clienţi fideli ai companiei fără să vrea. Producătorul, care de altfel cochetează cu falimentul, le-a transmis angajaţilor că trebuie să ajute Sharp să-şi crească vânzările. Au primit şi cote, arată Financial Times.

Până la finele lui ianuarie directorii trebuie să cumpere produse Sharp în valoare de peste 1.600 de dolari. Şefii de rang mai mic au de cheltuit peste 800 dolari până atunci, iar personalul de la vânzări, peste 400 de dolari. În cazul în care pentru Crăciun voiau să cumpere televizoare Samsung, iPhone-uri sau boxe Sennheiser, acum un posibil cadou pentru familiile lor ar putea fi o maşină de spălat Sharp. Pentru a-şi atinge cota, directorii ar trebui să cumpere, pe lângă maşina de spălat, şi cel mai scump televizor LCD cu diagonală de 80 de inci. Ar putea fi o cerinţă greu de îndeplinit pentru angajaţii care au deja maşină de spălat, televizor şi nu au nicio nevoie strigentă de noi electrocasnice.

În plus, salariul mediu brut din companie e de 4.800 de dolari, astfel că angajaţilor li se cere practic să renunţe la o bucată destul de mare din salariul pe luna decembrie.

Sharp spune că achiziţiile muncitorilor sunt 100% voluntare, dar recunoaşte totuşi că le-a trimis o listă cu sumele pe care să le cheltuie.

Oricât de stranie ar fi, această tactică de sporire a vânzărilor are o adevărată istorie în Japonia. S-a apelat la ea însă doar în perioade de recesiune severă. Acum economia Japoniei nu se află într-o criză adâncă, dar Sharp e în propria sa criză. A ieşit pe minus în trei din ultimii patru ani. În 2014 a marcat o pierdere peste aşteptări, de1,9 miliarde de dolari. Iar acum apelează la angajaţi să-i cumpere produsele după ce le-a tăiat salariile şi a dat mii dintre ei afară.

Ar putea fi soluţia de ultima instanţă. Pe prima jumătate a anului tot nu a dat semne de revenire, ba din contră, a adunat o altă pierdere de 700 de milioane de dolari. Încearcă să se restructureze, dar afacerea care îi aduce o treime din vânzări, producţia de ecrane LCD, merge prost. Preţul ecranelor livrate inclusiv către Apple e într-o continuă scădere fiindcă alţi producători de ecrane din Asia vând foarte ieftin. E soarta întregii industrii de electronice a Japoniei. Dezvoltă tehnologii precum LCD-ul sau panourile solare, după care chinezii şi taiwanezii vin cu preţuri de dumping.

Sharp însă nu reuşeşte să se adapteze, să rămână relevant, nu mai aduce pe piaţă produse cu adevărat dorite de oameni. Şi ca să-şi susţină afacerile în aceste condiţii, se înglodează în datorii. Băncile japoneze Mitsubishi şi Mihuzo au de recuperat 5 miliarde de dolari de la Sharp şi pentru a avea o şansă să-şi vadă banii înapoi, i-au oferit recent o infuzie de capital de 1,7 miliarde de dolari.