Sari la conținut

Carburanții s-au scumpit din nou, după eliminarea supraaccizei

S-au scumpit din nou carburanţii, după ce la începutul anului eliminarea supraaccizei a adus ieftiniri substanţiale, relatează Digi24. Specialiştii pun majorările pe seama creşterii cotaţiilor petrolului, dar şi a deprecierii leului comparativ cu dolarul american.

La începutul anului, tarifele carburanţilor au scăzut cu 50 de bani după eliminarea supraaccizei, iar benzinăriile au afişat preţuri de aproximativ 4 lei şi 80 de bani pe litru.

„Aproape două luni mai târziu, prețul unui litru de benzină a depășit valoarea de 5 lei. Și motorina este mai scumpă. Un litru este acum 4 lei și 93 de bani”, relatează Miruna Mihailovici, reporter Digi24.

Șofer: Mi se pare foarte scump pentru preţurile de la noi, prea multe taxe.

Șofer: Foarte mult. Bulgaria, care n-are zăcăminte de petrol, şi are benzină şi motorină mai ieftine, iar noi în România avem pământul plin de petrol.

Specialiştii spun că scumpirile sunt influenţate de cotaţiile de pe pieţele internaţionale.

Efectul în piață, la pompă, al fluctuațiilor de pe piețele internaționale se observă cu un anumit decalaj de ordinul a câteva săptămâni. Ceea ce observăm este faptul că de undeva de pe 10, 11 ianuarie, prețul petrolului Brent a cunoscut o creștere de aproximativ 7 procente în timp ce leul s-a depreciat marginal față de dolar cu aproape un procent. Ar fi explicabilă o scumpire de 3-3,5%”, afirmă Claudiu Cazacu, analist financiar.

Crește prețul țițeiului, crește prețul la pompă, scade prețul țițeiului, scade și prețul la pompă. Din nou, structura însă a prețului carburantului la pompă nu depinde doar de prețul țițeiului, este influențată însă într-o mare măsură și de întreaga sarcină de costuri care revine pe un litru de carburant. O bună sarcină vine şi din regimul fiscal. Peste 50 la sută în România”, spune Daniel Apostol, secretar general ROPEPCA.

Scumpirea benzinei şi a motorinei a atras atenţia Consiliului Concurenţei. Preşedintele instituţiei a anunţat declanşarea unei analize după ce preţurile fără taxe ale carburanţilor vânduţi la noi au depăşit media europeană.

Potrivit datelor Comisiei Europene, dacă excludem taxele, un litru de benzină costă în România 53 de eurocenţi, mai mult decât în alte 16 ţări europene, printre care Austria, Franţa, Germania, Cehia sau Polonia.