Sari la conținut

Câte firme ar dispărea prin impozitarea cifrei de afaceri

Circa jumătate dintre companiile din România vor plăti impozite mai mari statului în cazul în care Guvernul introduce impozitul de cifra de afaceri în locul celui pe profit în 2018, iar una din trei firme active riscă insolvenţa deoarece nu va putea să acopere povara fiscală în creştere, susține Asociaţia Analiştilor Financiar-Bancari din România (AAFBR).

Concluzia rezultă dintr-un studiu realizat de Iancu Guda, preşedinte al Asociaţiei Analiştilor Financiar-Bancari din România (AAFBR) şi lector al Institutului Bancar Român (IBR). Studiul de impact porneşte de la o analiză a structurii sectorului companiilor din România, pe baza ultimelor situaţii financiare disponibile, potrivit News.ro.

Pentru 2015, în România au depus bilanţuri 651.499 firme, din care 179.484 fără activitate, 427.089 cu cifre de afaceri de cel mult 500.000 euro, 19.172 cu afaceri cuprinse între 500.000 - 1 milion euro, 19.564 firme cu afaceri între 1-5 milioane euro, 3.057 firme cu afaceri între 5-10 milioane euro, 2.583 cu afaceri între 10-50 milioane euro, 288 firme cu afaceri între 50-100 milioane euro şi 262 companii cu afaceri de peste 100 milioane euro.

Datele arată o polarizare excesivă a mediului românesc de afaceri, accentuată mai ales după criza financiară.

"Astfel, cele mai mari 1% dintre companiile din România (primele 4.500 de companii cu cea mai mare cifră de afaceri) concentrează aproximativ 67% din veniturile raportate de toate companiile active în anul 2015. Acest procent este mult superior gradului de concentrare înregistrat în Ungaria (64%), Polonia (62%) sau Cehia (51%)", arată studiul de impact realizat de Iancu Guda.

În plus, cifra de afaceri a celor mai mari 1.000 de companii a crescut de la 323 miliarde lei în 2008, an în care reprezenta 35% din cifra de afaceri totală a firmelor din România, la 567 miliarde lei în 2015, când ponderea a urcat la 49%.

Studiul de impact prevede trei scenarii. În primul scenariu, dacă în locul impozitului actual pe profit s-ar introduce un impozit de 1% din cifra de afaceri, statul ar în casa la buget 11,93 miliarde lei, cu 6,1% sub suma încasată în sistemul actual (impozit pe profit şi pe venitul microîntreprinderilor), de 12,7 miliarde lei.

În acest caz, 26.000 de companii ar plăti un impozit mai mare, 133.000 de firme - un impozit inferior, în timp ce restul companiilor ar plăti acelaşi impozit precum cel din prezent.

În scenariul în care firmele ar plăti 2% din cifra de afaceri, suma colectată de stat ar urca la 23,88 miliarde lei, cu 88% peste nivelul actual. În cazul acesta, 347.000 de companii, adică jumătate din total, ar plăti un impozit mai mare, 124.000 de firme - un impozit inferior, iar restul companiilor ar plăti acelaşi impozit.

În al treilea scenariu, cu un impozit pe cifra de afaceri de 3% pentru firme în locul celui pe profit, statul ar încasa la buget 35,82 miliarde lei, cu 182% peste nivelul actual, iar 352.000 de companii ar plăti un impozit mai mare şi 6.000 de firme - un impozit inferior.

Ca principiu general, la o cotă de impozitare de 1%, sunt avantajate firmele cu o marjă bruta de profit de peste 6,25%; la cota de 2% au de câştigat firmele cu marje peste 12,5%, iar la cota de 3% sunt avantajate doar firmele cu marje de profit de peste 18,75%.

Firmele cu pierderi plătesc mai mult în orice scenariu. 

Totuşi, deşi impozitul pe cifra de afaceri vizează, cel puţin declarativ, încasarea de sume mai mari de la companiile mari, multinaţionale, care recurg la optimizare fiscală prin metode precum cea a preţurilor de transfer pentru a plăti taxe mai mici în România, firmele mici, româneşti, ar fi cele mai vulnerabile la noul sistem fiscal, arată studiul de impact.

"Sub auspiciile actuale şi având în vedere ipotezele prezentului studiu de impact, aproape jumătate din firmele active în România sunt expuse unor impozite în creştere începând cu anul 2018.

Analizând posibilităţile pragmatice de optimizare a fluxului de numerar (operaţional, investiţional şi financiar), aproximativ 60% dintre aceste companii nu vor putea să acopere povara fiscală în creştere. Astfel, aproximativ 1 din 3 companii care activează în România sunt expuse riscului de a intra în insolvenţă din cauza noilor măsuri fiscale privind impozitarea tuturor firmelor în funcţie de venit", arată concluziile documentului. 

Pe baza acestor rezultate, autorul studiului de impact subliniază că introducerea unui impozit pe cifra de afaceri este o măsură dăunătoare.

"Noile măsuri fiscale, aşa cum sunt prezentate în stadiul actual, par să trateze efectul şi mai puţin cauza. Personal, cred că ar fi mai indicată o intervenţie chirurgicală asupra cauzei, respectiv identificarea companiilor care reduc sau evită impozitarea profitului la nivelul real, şi normalizarea acestuia conform realităţii. Dacă nu se inţelege şi nu se rezolvă cauza, se va trata efectul într-un mod greşit", a afirmat Iancu Guda, la finalul studiului.

Analistul subliniază că mediul de afaceri din România suferă de o boală gravă, şi anume lipsa păturii de mijloc, din cauza polarizării excesive, iar noul impozit ar putea agrava situaţia.

"Prin înlocuirea profitului brut cu cifra de afaceri ca bază impozabilă, noul guvern doreşte, conform declaraţiilor oficiale, să combată practica multinaţionalelor, de optimizare fiscală şi diminuare a impozitelor plătite. Personal, confirm afecţiunea de polarizare a mediului de afaceri şi faptul că firmele mari înregistrează o sarcină fiscală inferioară celor mici, dar nu cred că un tratament în masă este cea mai fericită soluţie, din cauza efectelor colaterale generalizate asupra tuturor companiilor care activează în România", a mai spus Guda.

Noul program de guvernare al coaliţiei PSD-ALDE prevede că toate firmele din România vor plăti, de la 1 ianuarie 2018, un impozit pe cifra de afaceri în locul impozitului pe profit, care va dispărea.

Măsurile sunt justificate de PSD prin faptul că România are cel mai mic grad de colectare a veniturilor la buget din Uniunea Europeană, însă au fost criticate dur de patronate şi de oamenii de afaceri.