Sari la conținut

Ce se întâmplă cu tichetele de masă după 1 ianuarie

Trecerea la impozitarea cifrei de afaceri în loc de cea a profiturilor, la firmele cu venituri sub un milion de euro, pune sub semnul întrebării viitorul tichetelor de masă, considerate cheltuieli sociale ale angajatorului, acum deductibile fiscal. 

Numărul persoanelor care vor beneficia după data de 1 ianuarie 2018 de tichete de masă ar putea scădea substanțial în urma modificării sistemului de impozitare a firmelor cu cifra de afaceri sub un milion de euro.

În prezent marea parte a acestor firme, respectiv cele cu cifra de afaceri cuprinsă între 500.000 de euro și un milion de euro, precum și o parte a celor care au cifră de afaceri sub 500.000 de euro , plătesc impozit statului raportat la profitul lor. Impozitul este la rândul lui calculat prin scăderea din profitul brut a cheltuielilor deductibile în rândul cărora acum se găsesc cheltuielile așa-zis sociale. Statul le recunoaște în proporție de 5% din fondul de salarii.

Sunt incluse aici:

  • ajutoarele de înmormântare, ajutoarele pentru bolile grave și incurabile, ajutoarele pentru naștere, ajutoarele pentru proteze, ajutoarele pentru pierderi produse în gospodăriile proprii, ajutorarea copiilor din scoli si centre de plasament;
  • cheltuielile pentru funcționarea corespunzătoare a unor unități aflate în administrarea contribuabililor, precum: creșe, grădinite, școli, muzee, biblioteci, cantine, baze sportive, cluburi, cămine de nefamiliști și altele asemenea;
  • cheltuielile reprezentând: cadouri în bani sau în natură, inclusiv tichete cadou oferite salariaților și copiilor minori ai acestora, servicii de sănătate acordate în cazul bolilor profesionale și al accidentelor de muncă până la internarea într-o unitate sanitară, tichete de creșă acordate de angajator în conformitate cu legislația în vigoare, contravaloarea serviciilor turistice și/sau de tratament, inclusiv transportul, acordate de angajator pentru salariații proprii și membrii lor de familie, precum și contribuția la fondurile de intervenție ale asociatiilor profesionale ale minerilor;
  • alte cheltuieli cu caracter social efectuate în baza contractului colectiv de muncă sau a unui regulament intern.

Toate aceste facilități acordate salariaților vor putea fi acordate și după 1 ianuarie, însă, deoarece dispare noțiunea de impozitare a profitului (la firmele cu venituri sub un milion de euro) dispare și cea de deductibiltate a acestor cheltuieli. Mai precis deoarece vor plăti impozit în funcție de veniturile firmei și nu în funcție de profitul acesteia angajatorii nu vor mai fi motivați fiscal să acorde tichetele de masă care se scădeau din profitul impozabil.

„Nu se pune problema deductibilității când e vorba de impozitul pe venit și nu pe profit, deci nu există cheltuieli deductibile, niciun fel. Acestea (tichetele – n.red.) vor fi acordate dar nu va exista nici un avantaj fiscal în urma acordării lor. Angajatorul le-ar putea acorda ca să păstreze salariații cu el, nu mai avea motivare fiscală, cu excepția faptului că tichetele de masă nu intră în baza de calcul a contribuțiilor sociale și a impozitului pe venitul din salarii. Aici va intra (situația se va aplica la - n.red.) absolut orice cheltuială deductibilă. Angajatorii vor acționa diferit, nu va exista o singură modalitate de reacție. Nu cred că obligatoriu se va micșora numărul celor care primesc bonuri, mai ales că acest drept este trecut în contractele de muncă. Dacă se schimbă și se renegociază contractele din cauza introducerii contribuțiilor sociale, s-ar putea să apară situuații în care să se rediscute problema aceasta, căci se va renegocia tot contractul”, spune consultantul fiscal, Dan Schwartz.

Aspectele de mai sus nu au legătură cu prevederile incluse în legea salarizării conform cărora bugetarii nu vor mai primi din decembrie 2018 bonuri de masă, ci o indemnziație de hrană egală cu echivalentul a două salarii minime pe economie. În România peste 2,5 milioane angajați primesc tichete masă de la angajatori, potrivit Edenred.ro. Aceasta înseamnă că de facilitate beneficiază un salariat din doi.

Citiți și: Câte firme ar dispărea prin impozitarea cifrei de afaceri

Consultanți: Impozitul pe cifra de afaceri ajută munca la negru

 

UPDATE: În urma apariției articolului, Asociația Profesională a Emitenților de Tichete din România (APET) a făcut următoarele precizări:

Deși punctul de plecare al articolului este o afirmație corectă – aceea că noțiunea de deductibilitate va dispărea în cazul firmelor cu venituri sub 1 milion de euro dacă impozitarea profitului va fi înlocuită de impozitarea cifrei de afaceri –, concluziile articolului referitoare la tichetele de masă sunt nejustificate și neadevărate din următoarele motive:

-          Deductibilitatea fiscală a cheltuielilor cu tichetele de masă nu este singurul avantaj fiscal al acestora, ele fiind de asemenea scutite de plata contribuțiilor sociale datorate de angajat, respectiv de angajator. Acest avantaj fiscal este considerabil mai important decât deductibilitatea cheltuielilor.

-          Deductibilitatea cheltuielilor nu este un factor determinant în decizia angajatorului de a acorda tichete de masă, așa cum reiese și din faptul că există o multitudine de entități – companii care înregistrează pierderi, instituții publice (spitale), ONG-uri – care nu plătesc impozit pe profit și totuși acordă astfel de beneficii extra-salariale.

-          Tichetele de masă sunt o cheltuială deductibilă la fel ca o serie întreagă de alte cheltuieli (chiria sediului, electricitate, întreținere, salarii, amortizare etc). Dacă am continua logica articolului – orice cheltuială care înainte era deductibilă nu va mai fi angajată – ar însemna că societățile nu ar mai putea avea cheltuieli cu salariile, chiria, achiziția de de calculatoare pentru birou sau abonamente de telefonie.

 În plus, în articol se regăsesc și unele inadvertențe :

-          Sunt enumerate o serie de cheltuieli deductibile în limita a 5% din fondul de salarii, denumite cheltuieli sociale, în care ar fi incluse și tichetele de masa. Potrivit art. 25 alin. (3) din Codul fiscal, tichetele de masă nu sunt considerate cheltuieli sociale și nu sunt deductibile în limita a 5% din fondul de salarii, în această categorie intrând tichetele cadou. Potrivit articolului anterior mentionat, tichetele de masă sunt deductibile parțial în condițiile legii, adică în limita unui tichet de masă pe zi.

Asociația Profesională a Emitenților de Tichete din România (APET) consideră că nu există nici un motiv pentru care angajatorii nu ar mai fi motivați să acorde tichete de masă – un beneficiu extrasalarial care crește puterea de  cumpărare a angajaților – în cazul în care impozitul pe cifra de afaceri ar înlocui impozitul pe profit pentru o categorie de companii.

Tichetele de masă sunt unul dintre cele mai utilizate beneficii extrasalariale, fiind folosite de companii pentru a susține masa de prânz a angajaților în zilele de lucru. Prin tichetele de masă, angajatorul are la îndemână un instrument de HR util și avantajos, prin care poate obține încredere, motivare și performanță din partea salariaților. În total în România, peste 2,5 milioane de angajați primesc tichete de masă de la angajatori.