Consiliul Concurenţei: De un an şi jumătate, preţurile la pompă au crescut nejustificat

Data actualizării: Data publicării:
US Gas Prices Rise For 35 Consecutive Days
MILL VALLEY, CA - MARCH 03: A customer pumps gasoline into his car at an Arco gas station on March 3, 2015 in Mill Valley, California. U.S. gas prices have surged an average of 39 cents in the past 35 days as a result of the price of crude oil prices increases, scheduled seasonal refinery maintenance beginning and a labor dispute at a Tesoro refinery. It is predicted that the price of gas will continue to rise through March. (Photo by Justin Sullivan/Getty Images)

Preţul carburanţilor creşte în România din cauza preluării greşite a legislaţiei europene, spune Consiliul Concurenţei, care va analiza activitatea petroliştilor în perioada următoare. Autorităţile spun că, de un an şi jumătate, preţurile la pompă au crescut nejustificat, peste media statelor europene.

În 2013 românii plăteau al doilea cel mai scăzut preţ la nivelul Uniunii Europene pe litrul de carburant. Motorina avea un preţ echivalent cu 1 euro şi 29 de cenţi, la fel ca în Polonia. Doar în Luxemburg, ţara cu cel mai ridicat nivel de trai din Europa, motorina era mai ieftină. În prezent, carburanţii sunt mai ieftini decât acum trei ani, însă locul României în clasamentul european al preţurilor nu mai este aşa favorabil. În decembrie anul trecut, înainte de eliminarea supraaccizei, am avut printre cele mai mari preţuri de pe cotinent, peste tarifele practicate în Austria, Spania şi Luxemburg.

Potrivit autorităţii de concurenţă, dacă în urmă cu câţiva ani România avea printre cele mai mici preţuri la carburanţi din toată Uniunea Europeană, de un an şi jumătate suntem peste media Uniunii, ceea ce naşte suspiciuni

O directivă europeană transpusă în legislaţia românească în urmă cu doi ani cere ca toţi vânzătorii de carburanţi să aibă un stoc de rezervă. Doar că, în România nu s-a făcut diferenţa între producătorii locali de benzină şi motorină şi firmele care importă carburanţii. Preşedintele Consiliului Concurenţei explică mecanismul prin care importurile făcute de MOL şi Lukoil se scumpesc în ţară. În plus, asta atrage şi scumpirea carburanţilor produşi de Petrom şi Rompetrol

Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei: „Toţi cei care comercializează combustibil trebuie să aibă stocuri minime de rezervă. Pentru producătorii interni este simplu, că ei au rafinărie. Şi nu-i costă în esenţă nimic. Importatorul trebuie să îşi blocheze combustibilii într-un depozit, deci are nişte costuri. Şi atunci, dacă importul devine mai scump, atunci e un spaţiu în care şi producătorul intern poate să-şi crească preţul”.

Guvernul va primi recomandări privind modificarea legii, spun oficialii Consiliului Concurenţei, dar şi companiile petroliere pot fi amendate dacă se constată că împart vina în ceea ce priveşte creşterea preţurilor la carburanţi.

Foto: Guliver/GettyImages

Sursa: Digi24TV

 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri