Sari la conținut

Criza de personal crește salariile în marile magazine

Salariile angajaţilor din supermarketuri au crescut rapid în ultimii doi ani. Şi ar fi crescut indiferent de nivelul salariului minim pe economie. Marile lanţuri comerciale, ca multe alte afaceri din România, se confruntă cu un deficit de forţă de muncă. Aşa că sunt nevoite să crească salariile ca să reuşească să îi păstreze pe angajaţii eficienţi care ştiu cum merg lucrurile într-un magazin. Şi, cu cât numărul supermarketurilor din oraşe creşte, cu atât angajaţilor le este mai uşor să se mute de la o reţea comercială la alta. Aşadar, salariile din comerţ cresc organic, pe raportul dintre cererea şi oferta de forţă de muncă, fără vreo intervenţie a statului.

Angajații Lidl vor primi de luna aceasta mai mulți bani. Cel mai mic salariu din rețeaua de magazine va fi de 1.568 de lei net, iar angajații din depozitele de mărfuri pot ajunge și la 2.100 de lei dacă sunt luate în calcul și tichetele de masa. Este o creștere mare, de 27%.

Însă Lidl este doar unul dintre lanțurile de supermarketuri care au crescut salariile în ultima perioadă. În februarie, Carrefour anunța că angajații din supermarketuri vor beneficia de majorări cuprinse între 16 și 21%, fără să precizeze sumele acordate.

În schimb, Kaufland a anunțat că, din ianuarie, salariile cele mai mici au ajuns la aproximativ 946 de lei net, la care se adaugă și bonuri de masă de aproximativ 200 de lei, însă nu a precizat cât înseamnă procentual această majorare.

Comerțul este unul dintre domeniile care se confruntă cu o criză de personal. Prin majorările salariale, marile lanțuri de supermarketuri încearcă să atragă oameni noi și, în același, timp vor să își mențină propriii angajați.

Pentru o rețea comercială exista întotdeauna riscul ca un angajat care a fost instruit și care a căpătat experiență să plece la o rețea rivală, care acordă salarii mai mari. Deși slujbele din comerț nu au nevoie de un grad ridicat de calificare, experiența și îndemânarea angajaților contează pentru buna funcționare a unui magazin.

Aceasta concurtență între angajatori a făcut ca remunerațiile din marile rețele de magazine să se decupleze de salariul minim pe economie. Salariile din supermarketuri au crescut mai rapid decât pragul de jos impus de stat.

Iar supermarketurile nu sunt singurele afaceri din acest sector care le oferă mai mulți bani angajaților. Anul acesta, cele mai mici salarii din magazinul de mobilă IKEA au fost majorate cu 47%, de la 1.353 de lei la 2.000 de lei.

Compania suedeză le oferă și bonusuri de loialitate angajaților. Cei care aleg să lucreze mai mult de cinci ani la IKEA au parte de contribuții suplimentare la fondurile de pensii.

Bonusuri extra-salariale au început să ofere și marile rețele de supermarketuri. Unii angajați au parte de transport gratuit sau de asigurări medicale. Inclusiv rudele lor pot beneficia de servicii medicale la tarif redus.

Pe aceeași temă