Sari la conținut

PNL cere al 13-lea și al 14-lea salariu pentru mediul privat

Angajații din mediul privat ar putea primi anual în plus două salarii lunare dacă Parlamentul va aproba un proiect de lege înaintat de Partidul Național Liberal.

Partidul Național Liberal a inițiat și depus, la începutul lunii septembrie, la Camera Deputaților, un proiect de lege care vizează acordarea celui de-al 13-lea și al 14-lea salariu pentru angajații firmelor cu capital privat care înregistrează profit, potrivit unui comunicat de presă remis luni de către deputatul PNL, Ion Ștefan. Acesta este și inițiatorul proiectului legislativ.

Deputatul spune că scopurile acestei propuneri sunt: eliminarea discrepanțelor salariale între domeniul privat și cel bugetar, fidelizarea salariaților din mediul privat astfel încât forța de muncă bine calificată să rămână în țară și întoarcerea banilor la buget, prin plata de taxe și impozite.

Pentru sprijinirea inițiativei de lege a fost elaborată și o petiție online, care de la lansarea ei, săptămâna trecută, a adunat sute de semnături de susținere, susține deputatul. ”Proiectul stimulează performanța la locul de muncă în detrimentul lenei”, afirmă Ștefan.

Partidul Naţional Liberal propune ca firmele cu capital privat, care generează profit, să poată folosi până la 20% din impozitul pe profit pentru acordarea unor prime angajaţilor (al 13-lea şi al 14-lea salariu).

Avantajele acestei măsuri enumerate de inițiator:

  • Angajatorii vor fi motivaţi să plătească aceste prime deoarece nu se vor încărca cu niște costuri suplimentare. Ele vor fi plătite din impozitul pe profit pe care firma, în caz contrar, îl plătea integral statului.

  • Măsura va fideliza şi va motiva angajaţii. Va creşte productivitatea angajaţilor deoarece aceştia vor fi incluşi în împărţirea profitului. Dacă profitul companiei creşte, implicit şi bugetul pentru acordarea primelor va creşte.

  • Venituri mai mari pentru angajaţi înseamnă şi creşterea competitivităţii angajatorului privat care, în acest moment, se luptă atât cu creşterea salariilor din administraţia publică, cât şi cu migraţia forţei de muncă.

Un proiect fezabil?

Proiectul de lege are însă câteva puncte slabe și riscă să fie la fel de șubred precum alte măsuri luate de la începutul anului privind salarizarea. Spre exemplu doar 70.000 de firme din totalul de 500.000-600.000 de firme din România declară profit. Ce se întâmplă cu restul firmelor, mai precis cu angajații acestora? Chiar și în cazul firmelor profitabile, este suficient impozitul de profit vărsat de acestea statului pentru susținerea celor două salarii acordate suplimentar angajaților? O firmă ce are 1.000 de angajați și un salariu mediu net lunar de 400 de euro va trebui să verse statului un impozit pe profit de cel puțin 800.000 de euro pentru a putea acorda salariile. Impozitul de 800.000 de euro corespunde unui profit brut de mai multe milioane de euro. Câte firme obțin în România acest profit? Ce se întâmplă cu obligațiile către buget aferente salariilor suplimentare, precum contribuțiile sociale de pesnii și sănătate? Sunt aspecte care sunt nelămurite de comunicatul de presă al parlamentarului PNL.