Sari la conținut

Preţurile mici le vin de hac companiilor aeriene low-cost

RyanAir, cel mai greu nume din domeniu, şi-a început săptămâna cu rezultate financiare şoc. Profitul a scăzut deşi numărul de pasageri a urcat puternic. Biletele cumpărate de aceştia s-au ieftinit mult mai mult decât se aştepta compania şi estimarea e că tarifele vor continua să scadă. E efectul unui adevărat război al preţurilor între operatori, un război în care până acum toţi au pierdut. Toţi, cu excepţia călătorilor.

33 de euro. Atât a costat biletul mediu vândut de RyanAir în ultimele trei luni ale anului trecut. În vârful companiei, se aprind luminile de alarmă. E vorba de o ieftinire de aproape o cincime din preţul cu care biletele se vindeau în anul anterior, o ieftinire ce pare să fi scăpat complet de sub controlul conducerii.

Directorul RyanAir spune că preţurile scad mai repede decât se aştepta. Efectul e că apar mulţi clienţi noi, dar când se trage linie, profitul scade.

Biletele ieftine au făcut ca RyanAir să îşi crească traficul cu 16 procente. Avioanele sale au mers aproape pline, la o capacitate de 95%. Însă profitul a coborât cu aproape opt procente, o scădere prea mare să treacă neobservată de investitori. Aici ies la lumină fisurile din modelul de business al companiei, fisuri care însă sunt adâncite şi mai mult de evoluţiile din lumea politică.

Apropierea de Marea Britanie a însemnat că Brexitul a lovit din plin RyanAir. Un sfert din încasările sale sunt în lirele sterline devalorizate, în vreme ce majoritatea cheltuielilor se fac în euro. E o presiune care va continua, avertizează compania, nu doar în acest an ci probabil şi anul viitor, odată ce se fac paşi concreţi către ruperea oficială de UE.

„Cea mai mare temere a noastră este că Marea Britanie va fi exclusă din tratatul Cerului Liber. Şi noi, dar şi alte companii aeriene, am spus foarte clar că ar fi o mare dezamăgire pentru călătorii englezi dacă Marea Britanie nu ar rămâne în Cerul Liber,” spune Neil Sorahan, director financiar Ryanair.

RyanAir încearcă să-i ţină piept Brexitului deschizând noi şi noi baze şi tot mai multe curse, însă soluţia riscă să-i fie toxică. Asta pentru că şi rivalii săi marşează cu extinderile. Efectul e o supraofertă periculoasă pentru toţi jucătorii. Cum sunt din ce în ce mai multe bilete de vândut, preţurile scad şi împing şi profiturile în jos. Atât Wizz Air cât şi EasyJet au anunţat că vor pierde zeci de milioane de euro de pe urma acestui război al preţurilor.

RyanAir, care tocmai a devenit cea mai mare companie aeriană din Europa, crede totuşi că dimensiunile sale se vor dovedi un avantaj pe termen lung. Cu preţul sacrificării profiturilor pe termen scurt, vrea ca pe termen lung să îşi crească cota de piaţă dincolo de felia de 15% pe care o are acum în Europa. Planul e să atragă clienţii altora cu preţuri din ce în ce mai mici. Dar e neclar câtă vreme poate susţine o astfel de luptă. Astăzi, la publicarea rezultatelor financiare acţiunile sale au scăzut cu 1,6 procente, iar compania avertizează că problemele vor persista. Estimarea e că preţul biletelor se va ieftini şi în actualul trimestru cu încă 15 procente.