Sari la conținut

Șefia Portului Constanța, dosar pe masa procurorilor

Concursul de selecție a managerului Portului Constanța a ajuns obiect de dosar penal. Angajați ai portului acuză actuala echipă managerială că a măsluit concursul astfel încât actualul director general interimar, Nicolae Dan Tivilichi (foto), să ajungă manager al Portului pentru următorii patru ani.

Sursa foto:ctnews.ro

În loc de manager profesionist care să îl ridice la rangul de punct important de intrare a mărfurilor pe cale navală în Europa, Portul Constanța este teatrul unui nou scandal. Cauza este procedura de selecție a directorului general al portului și a directorului economic desfășurată în primăvara acestui an. Potrivit documentelor deținute de Digi24.ro, Mihaela Stăetu, unul dintre vechii directori ai portului, interesată la rândul ei de concursul de manager, acuză trucarea concursului derulat în primăvară.

Stăetu a depus o plângere penală la Poliția Transporturi, Biroul de Investigare a Criminalității Economice și a solicitat Tribunalului Constanța anularea deciziilor privitoare la o așa zisă listă scurtă de candidați dintre care să fie ales viitorul manager.

Documentele Digi24.ro arată că Poliția a solicitat conducerii Portului Constanța toată documentația privitoare la concursul desfășurat pentru selecția directorului general și celui economic, in conformitate cu prevederilor OUG 109/2011, a guvernanței corporative a companiilor și regiilor de stat, aprobată în 2016 prin legea 111.

Selecția directorului general, alături de anunțuri pentru femei de serviciu

Una dintre acuze privește publicarea anunțului de selecție doar în două publicații, dintre care una locală. Aici anunțul ar fi apărut alături de alte anunțuri, pentru bone, zilieri, persoane îngrijire bătrâni, etc. Este un ”fapt inadmisibil pentru o procedură serioasă de selecție a unor posturi cheie într-o companie strategică, așa cum este CN APM SA, având în vedere parteneriatul României cu NATO sau statutul nostru de membru cu drepturi depline în Uniunea Europeană”, spune într-o plângere adresată Justiției, Stăetu, angajată a Portului în ultimii 20 de ani și fost director de infrastructură al acestuia.

Legal, anunțul trebuia publicat în ”cel puțin două ziare financiare și/sau economice de largă răspândire” și pe pagina de internet a companiei.

Ori acesta a apărut în Cuget Liber, cotidian local din Dobrogea și în România Liberă. ”E păcat să spui de niște ziare din Constanța că nu sunt de largă răspândire, mai ales că apar și pe net. Nu poți spune că este neserios”, spune Nicolae Tivilichi, întrebat de Digi24.ro.

Stăetu afirmă că anunțul de selecție a apărut pe pagina de internet însă a putut di deschis de abia a doua zi, după încheierea procedurii. Anunțul conținea chiar criteriile de participare. ”Urmare a nerespectării intenționate a regulilor de publicitate, singurele candidaturi primite și considerate ulterior eligibile pentru ocuparea posturilor de director general și de director economic, au fost cele ale managerilor aflați în prezent în funcție, aceștia organizând și așa zisa procedură de „selecție””, afirmă Mihaela Stăetu.

Preselecție făcută de secretara directorului general

Potrivit legii 111 din 2016 în cazul firmelor ce au peste 50 de angajați și cifră de afaceri de peste 7,3 milioane euro selecția trebuie făcută de experți independenți în resurse umane. Ori, în loc de experți și firme de resurse umane, analiza dosarelor a fost făcută de secretara directorului general.

Verificarea și evaluarea conformității administrative și eligibilității dosarelor privind candidatura pentru ocuparea unor funcții de top în managementul companiei să fie efectuate de către asistenta directorului general aflat în funcție în prezent”, spune Mihaela Stăetu în plângerea adresată Tribunalului Constanța.

Ulterior derulării etapei 1 de selecție care a avut loc în data de 27.01.2017, a fost postat pe web-site-ul companiei în data de 07.03.2017 un document intitulat „Lista scurtă candidați” întocmit în data de 10.02.2017 și înregistrat în data de 13.02.2017 în urma așa-zisei parcurgeri a etapei a-2-a din procedura de selecție și evaluare, respectiv susținerea interviului de către „candidații admiși”, respectiv singurii participanți care au fost declarați și eligibili după analiza candidaturilor de către doamna secretară a directorului general în funcție, fiind de fapt singurii care au avut acces la informația respectivă, aceștia fiind în același timp atât organizatori ai procedurii, cât și evaluatori și candidați”, spune fostul director.

Mai există două aspecte pentru care persoana nemulțumită se consideră îndreptățită să spună că procedura a fost ilegală. 

Primul este selecția directorului general de către un Consiliul de Administrație, numit provizoriu. Selecția trebuia făcută de un Consiliul de Administrație numit definitiv, nu de unul format din membri provizorii, angajați ai Ministerului Transporturilor și Finanțelor. Singura excepție este Adrian Cighi, reprezentantul Fondului Proprietatea la Port.

Dealtfel numirea managementului de către un CA provizoriu este un aspect care a nemulțumit inclusiv Fondul Proprietatea, acționar cu 20% la Port. ”Vă rugăm să ne transmiteți punctul de vedere cu privire la posibilitatea numirii directorilor pentru un mandat de patru ani de către consiliile de administrație ai căror membri nu au fost selectați în urma unei proceduri de selecție potrivit prevederilor OUG 109/2011”, se adresa FP, prin intermediul lui Adrian Cichi,  Ministerului Transporturilor în martie 2017.

Stăetu mai acuză și lipsa ”scrisorilor de așteptări” ce trebuiau depuse de candidați. Aceste scrisori de așteptări conțin obiectivele pe termen mediu și lung ale candidaților la șefia companiei în cauză și stau lș baza negocierilor dintre Consiliile de Administrație și candidații selectați.

Oficiali din cadrul procedurii de selecție care au solicitat anonimatul afirmă că ascensiunea lui Nicolae Tivilichi la cârma Portului Constanța (el are un an vechime în Portul Constanța și niciun fel de experiență în activitățile unui port comercial identic cu cel din Constanța) s-ar datora PSD, mai precis șefului PSD Constanța, Felix Stroe. ”Nu sunt numit pe linie politică, cine spune aceasta nu poate decât să ia CV meu. Sunt în sectorul naval portuar din 1985, este greu să se spună că am vreo problemă”, spune el. Tivilichi a lucrat mai mulți ani în operațiuni portuare ale combinatului siderurgic Mital Steel, dar și ca președinte CA al Porturilor Dunării Maritime Galați.

Ministerul Transporturilor dă un pas înapoi

Vâlva declanșată în jurul concursuluui a determinat Ministerul Transporturilor să facă un pas înapoi. Concursul care l-ar fi adus pe Nicolae Tivilichi la cârma portului a fost anulat, iar el este director interimar. ”În prezent există un consiliu de administrație provizoriu, numit în conformitate cu OUG 109/2011, iar procesul de selecție al consiliului de administrație definitiv este în curs de derulare, în acest moment fiind în etapa de solicitare clarificăripentru operatorii care au depus oferte pentru contractarea expertului independent”. Deși cinci din cei nouă membri ai CA provizoriu sunt angajați ai MT sau ai celui de Finanțe, ministerul neagă orice implicare în numirea amnagemenutlui de la Port. ”Selecția directorului general este atributul Consiliului de Administrație, acesta fiind cel în măsură să decidă inițierea procedurii de selecție. Ministerul Transporturilor nu are dreptul să intervină în activitatea de administrare a societății, conform prevederilor art. 4, alin (1) din OUG 109/2011 privind Guvernanța Corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare, aprobată prin Legea nr. 111/2016: "Autoritatea publică tutelară și Ministerul Finanțelor Publice nu pot interveni în activitatea de administrare și conducere a întreprinderii publice".

Tivilichi spune însă că procedura de selecție a făcut obiectul unui control de la Ministerul Transporturi care nu a găsit nimic în neregulă. ” Am avut controale de la Corpul de control al ministrului (Rzăvan Cuc – n.red.) care nu a găsit nimic neînregulă, dar aceasta ar trebui să vă spună membrii CA”, spune el.