Sari la conținut
News Alert

Taximetriștii dau în judecată aplicațiile de taxi

Taximetriștii au protestat miercuri în fața guvernului, la chemarea Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România, nemulțumiți de platformele precum Uber ( care le-ar face concurență neloială) dar și de fenomenul pirateriei, care ar lua amploare. Într-un final, COTAR a anunțat că a ajuns la un acord cu guvernul și că suspendă celelalte proteste programate. Potrivit RFI, dincolo de protestul de la guvern, anunțat de ceva vreme și de disputa cu Uber, COTAR a mai deschis un front, în justiție, împotriva companiilor ce au dezvoltat celebrele aplicații mobile Star și Clever.

foto proces cotar sursa rfi

Foto: RFI

Potrivit sursei citate, pe rolul Tribunalului București sunt două acțiuni inițiate de COTAR, ce vizează cele două mari companii care oferă servicii de E-hailing, adică de comandă, prin intermediul telefonului mobil sau a dispozitivelor similare, a taxiurilor. În cazul Clever, instanța s-a pronunțat deja, săptămâna aceasta și a respins sesizarea, pentru lipsa calității procesuale. COTAR poate face însă apel. În cazul Star Taxi, dosarul este încă în analiză.

Voci din piață susțin demersul ar fi motivat de încercarea de a păstra un monopol al dispeceratelor tradiționale, încă impuse de lege. Șoferul de taxi e obligat să fie arondat unui dispecerat, să aibă stație, pentru care plătește, în funcție de companie, de la 100-150 de lei până la 300. Până la apariția aplicațiilor mobile, mașinile aveau și câte două antene montate (respectiv două stații) pentru care șoferii plăteau lunar sume consistente.

Contractul pentru aplicație este individual, iar costul poate fi și la jumătate față de cel pentru o stație. În această situație, firmele de taxi s-au repliat și au dezvoltat propriile aplicații mobile. Clever și Star au însă un avantaj competițional, pentru că au venit primele pe piață și aduc la un loc mașini de la toate companiile.

Co-fondatorul Clever Mihai Rotaru a explicat, pentru RFI, că E-hailingul, tehnologia pe care o oferă, nu s-ar substitui în niciun fel serviciului de dispecerat. Mihai Rotaru consideră acțiunile în justiție o formă de hărțuire și crede că în spatele lor ar sta încercarea companiilor de taxi de a intra în forță pe o piață relativ nou creată: „Negru pe alb, eu cred că ei activează într-un alt business în momentul de față și ar dori prin aceste măsuri de hărțuire să afecteze interesul șoferilor și al clienților și mai precis să câștige  cumva această nouă piață. Acest nou business al aplicațiilor de E-hailing, prin niște metode, să le zic așa, anticoncurențiale”.