Sari la conținut

Companiile americane se întorc acasă

Numărul slujbelor care se întorc în industria americană a atins un nivel record. 60.000 de locuri de muncă au apărut anul trecut în fabricile şi uzinele din Statele Unite (Carton) - sunt practic de 5 ori mai multe slujbe decât se creau în industria ţării în urmă cu un deceniu.

În paralel, anul trecut au fost mutate peste graniţă de trei ori mai puţine slujbe decât în 2003. Tendinţa s-a inversat. Dacă ani la rând companiile americane au mers după mână de lucru ieftină la celălalt capăt al lumii, acum îşi găsesc calea înapoi spre casă. India, China şi Vietnam nu mai sunt la fel de ieftine ca pe vremuri. Cererea urişaă de forţă de muncă a făcut ca salariile în acea parte a lumii să creasca ciudat de rapid după standardele vestice. De pildă, salariul mediu in China a crescut în ultimii ani cu 10-15% (super 15%) pe an - practic într-o perioadă scurtă de timp costurile cu forţa de muncă cresc atât de mult încât ce e azi o investiţie rentabilă poate deveni rapid un eşec.

În plus, fabricarea în China mai implică şi taxe vamale, expunere la fluctuaţiile cursului de schimb şi costuri cu transportul în condiţiile în care preţul petrolului poate fi foarte volatil. Pentru americani, fabricarea în Statele Unite anulează riscuri, riscuri care îi pot costa foarte scump. Astfel, Statele Unite au urcat anul trecut pe locul 2 în lume pentru competitivitatea costurilor.

Guvernul american îşi pune şi el la lucru propriile pârgii pentru a stimula companiile să se întoarcă, dar în mod natural firmele americane găsesc acasă beneficii pe care nu le au în Extremul Orient, precum productivitatea. Directorul General Electric explică că în Statele Unite poate produce un frigider în mai puţin de 3 ore, astfel că preţul total poate fi mai mic decât dacă îl făcea în China sau Mexic unde produsul era scumpit şi de costurile de transport. Mâna de lucru are calificare mai înaltă, cultura muncii este alta şi, cel mai important, sunt aproape de piaţa de desfacere. Astfel, se câştigă timp, pot livra mai repede şi pot reacţiona mai uşor la mişcările pieţei.

Piaţa americană în sine cere produse făcute acasă. Un sondaj citat de Marketwatch arată că 64% dintre americani ar plăti mai mulţi bani numai pentru a cumpăra produse americane. Iar corporaţiile au avut urechi să audă. Walmart va creşte achiziţiile de la furnizorii americani cu 250 de miliarde de dolari în următorii ani. General Electric şi-a adus deja înapoi unele linii de fabricaţie iar Apple se pregăteşte să le ofere americanilor laptopul MacBook Pro „Made in the USA".