Sari la conținut

Concedii medicale de milioane de euro la TAROM

Compensaţia pe care TAROM le-o oferă angajaţilor săi aflaţi în concediu medical a fost, se pare, unul dintre principalele motive ale noului conflict între piloţi şi conducerea companiei aeriene de stat.

Potrivit unor surse din interiorul TAROM, citate de Evenimentul Zilei, însoţitorii de zbor ar fi primit bonificaţii pentru concediul medical în valoare totală un milion şi jumătate de euro, iar personalul tehnic, două milioane de euro.

În tot acest timp, piloţii ar fi primit doar 39.000 de euro pentru concediile medicale. Un reprezentant al piloţilor a declarat pentru Evenimentul Zilei că această diferenţă este dată de faptul că anumiţi însoţitori de zbor şi tehnicieni şi-au luat concedii medicale fără să fie bolnavi, iar conducerea nu a verificat dacă sunt acasă în zilele în care au lipsit de la serviciu.

Ca răspuns la aceste nemulţumiri, conducerea TAROM ar fi propus ca bonificaţiile pentru concediul medical să fie plafonate la 20 de euro pe zi pentru toţi angajaţii. Însă piloţii nu ar fi de acord cu aceasta. Deşi au încasat mult mai puţini bani decât angajaţi pentru concediile medicale, piloţii au parte de compensaţii mult mai mari. Primesc 100 de euro pentru fiecare zi de concediu medical, în vreme ce însoţitorii de zbor primesc doar 40 de euro. Personalul tehnic primeşte o bonificaţie la fel de mare ca piloţii: 100 de euro. Piloţii şi-ar dori ca nivelul acestor compensaţii pentru concediul medical să rămână la fel, dar ca acordarea lor să fie verificată mai atent de conducere.

Foarte mulţi piloţi şi-au dat demisia de la TAROM în ultima perioadă şi s-au angajat la companii aeriene rivale. Cei rămaşi la manşa avioanelor TAROM i-au cerut de curând conducerii să justifice modul în care a fost condusă compania în ultiumul an. Piloţii spun că strategia de marketing demnă de anii '70 nu reuşeşte să vândă suficiente bilete. Iar lipsa unui număr suficient de pasageri se vede în activitatea companiei. Uniformele echipajelor de zbor sunt vechi şi incomplete, iar aparatele nu sunt bine întreţinute spun piloţii.

Directorul general, belgianul Christian Heinzmann, a pasat vina mai departe şi spune că nu i s-au oferit unelte occidentale pentru realizarea strategiei de marketing de la TAROM. Chiar şi aşa, el consideră că rezultatele financiare ale companiei s-au îmbuntăţit considerabil sub mandatul său.

Un pilot TAROM câştigă aproximativ 3.000 de de euro pe lună, salariu de bază, la care se adaugă bonusurile pentru fiecare zbor, care se ridică la 90 de euro pentru fiecare cursă externă. Salariul unui însoţitor de bord poate ajunge, cu tot cu bonusuri, la o mie de euro. Cheltuielile totale de personal ale TAROM se ridică la circa 50 de milioane de euro pe an şi reprezintă 15% din venituri.