Sari la conținut

Constructorii români, loviți de stat și DNA

Lucrările de infrastructură au scăzut anul trecut cu aproape 22%, potrivit INS.

Iancu Guda, analist financiar: 20% din companii îşi încetează activitatea. Din păcate nu sunt înlocuite din urmă de alte companii.

La două firme de construcţii închise, doar una singură se deschide în locul ei. Dorinel Umbrărescu a rămas singurul drumar român care le mai poate face concurenţă străinilor pe marile proiecte de infrastructură. Firmele sale asfaltează ultimii 27 de kilometri din şoseaua de mare viteză Lugoj-Deva, acolo unde după cimitir şi halta de cenuşă s-au descoperit şi castori protejaţi de lege.

Narcis Neaga, director general CNADNR: Noi sperăm cu puţin noroc să termine anul acesta, să fie în trafic şi segmentul său de autostradă. Este printre puţinii constructori care lucrează în România şi care termină mai devreme lucrările.

Mai are în lucru şi aproape nouă kilometri din Autostrada Transilvania, între Gilău si Nădăşelu. Afacerile cu drumurile ale lui Dorinel Umbrărescu nu au intrat până acum în atenţia procurorilor, aşa cum s-a întâmplat cu mulţi dintre aşa-numiţii regi ai asfaltului.

Laurenţiu Plosceanu, preşedinte ARACO: Mulţi patroni plătesc acum preţul compromisului politic pe care l-au făcut. Sectorul de construcţii, chiar mediul de afaceri, a fost ostaticul mediului politic şi în aceste condiţii ceea ce face DNA este o curăţire absolut necesară.

Afacerile regilor cu probleme penale s-au prăbuşit anul trecut.

De şase ori au scăzut afacerile lui Costel Căşuneanu, suspectat de dare de mită. Iar compania sa a trecut pe pierderi. La fel s-a întâmplat şi cu firma lui Theodor Berna, care a cerut insolvenţa imediat după arestarea omului de afaceri. Una dintre firmele sale lucrează la 21 de kilometri din autostrada Lugoj-Deva. Anchetele DNA au afectat şi afacerile fraţilor Horpos şi ale lui Vlad Vameşu. Afacerile companiei Straco s-au înjumătăţit, iar profitul a coborât sub 1,2 milioane de lei. Iar lista continuă cu Dan Beşciu şi Georgică Cornu.

Pe lângă DNA, constructorilor români le-a pus piedici şi statul care îşi plăteşte cu întârziere facturile.

Cristian Erbaşu, preşedintele Patronatului Societăţilor din Construcţii: Sunt situaţii în care facturile se plătesc şi după șase luni.

De câştigat au companiile străine, mai bine capitalizate. Străinii au deja în lucru peste 150 de kilometri de autostradă.