Noile sancţiuni pentru taximetriştii care refuză cursa

Doru Cireaşă Data actualizării: Data publicării:
fumat-taxi-1

Un sfert din totalul sesizărilor primite de către Primăria Capitalei privesc refuzul taximetriștilor de a efectua curse, în timp ce un alt sfert se referă la comportamentul necivilizat al taximetriștilor. Noul Regulament prevede sancțiuni concrete pentru aceste cazuri.

fumat-taxi-1

Foto: academiadetaxi.info

Primăria Generală a Municipiului București (PGMB) are în lucru un proiect de Hotărâre de Consiliu General, la care participă mai multe direcții din cadrul Primăriei Municipiului București, cu consultarea asociațiilor profesionale de resort, privitor, printre altele, și la comportamntul necivilizat al taximetriștilor față de șoferi sau la refuzul acestora de a efectua curse către anumite destinații sau fără plata unor sume stabilite arbitrat de aceștia.

Informațiile apar într-un răspuns adresat Digi24.ro de către PGMB privind noul regulament de taximetrie al Capitalei. Oficialii PGMB vor să înlocuiască vechiul regulament care datează din 2009.

”Referitor la aspectul estetic al autovehiculelor și la faptul că șoferii fumează în taxiuri, vă înștiințăm că în prezent este în curs de elaborare un proiect de Hotărîre de Consiliu General, la care participă mai multe direcții din cadrul Primăriei Municipiului București, cu consultarea asociațiilor profesionale de resort, în conținutul căruia sunt prevăzute amenzi pentru acest gen de fapte.”

Una dintre probleme este însă faptul că amenzile ce vor fi aplicate nu pot depăși 5.000 de lei. Cuantumul maxim al amenzilor care se pot stabili prin hotărâri de Consilii nu poate depăși 5.000 lei.

În prezent mecanismele prevăzute legal pentru reclamarea și sancționarea șoferilor par fi destul de complicate și ca urmare nu se știe cât sunt de eficiente.

Potrivit legii 38 din 2003, a taximetriei, există o multitudine de instituții care pot controla activitatea unui taximetrist. La articolul 37 legea menționează autoritățile ce pot face controale: administrația publica locală, organele fiscale locale și județene, organele de specialitate din Ministerul Finanțelor Publice, precum și din unitățile sale teritoriale, Autoritatea Rutieră Română, Biroul Român de Metrologie Legală, structurile poliției rutiere din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române, Registrul Auto Român și Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor. Problema este în trafic taximetriștii pot fi controlați de către instituțiile prevăzute anterior doar împreună cu poliția rutieră.

Comportamentul nepotrivit al multor taximetriști ar putea sugera că sunt efectuate controale și nu sunt aplicate sancțiuni. Datele PGMB arată altceva. În 2016 au existat 3.103 controale în domeniul transportului în regim de taxi în cadrul a 100 acțiuni comune cu Brigada Rutieră și 823 controale in domeniul transportului în regim de taxi în cadrul a 13 acțiuni comune cu Serviciul Circulație Rutieră din cadrul DGPLCMB.

Au fost aplicate 534 sancţiuni principale cu amenzi în sumă de 634.100 lei din care :

  • 281 sancţiuni în sumă de 263.500 lei pentru transportatorii autorizați de autoritatea de autorizare a municipiului București
  • 253 sancţiuni în sumă de 370.600 lei pentru transportatorii autorizați de autorități de autorizare din județul Ilfov.

 

S-au aplicat 395 măsuri complementare, din care:

  • 91 autorizaţii taxi reţinute
  • 57 autorizaţii taxi retrase
  • 1 autorizație taxi suspendată
  • 8 certificate profesionale retinute
  • 219 adrese către localităţi din Ilfov pentru aplicare de măsuri complementare
  • 19 adrese către alte institutii, în vederea verificării unor aspecte cu caracter infracțional,

Ponderea sesizărilor referitoare la comportamentul necivilizat al taximetriștilor în relația cu clienții este de aproximativ 25 % din totalul sesizărilor, iar cea a sesizărilor referitoare la  refuzul de curs de aproximativ 20%, spune PGMB.

Dar unde pot fi făcute reclamații? Acestea ”pot fi adresate instituțiilor prevăzute în cadrul articolului 37 din Legea nr. 38/2003, cu completările și modificările ulterioare, abilitate să constatate  și să sancționeze contravențiile în domeniul transportului în regim de taxi și în regim de închiriere stabilite de reglementările specifice, emise de aceste organisme, iar pentru contravențiile constate de poliția locală, la telefon 0219752”, spune PGMB.

Cum se pot face reclamații în prezent

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) susține sancționarea taximetriștilor vinovați de comportament nepotrivit față de clienți. ”Am cerut introducerea unor prevederi în Regulamentul nou, o ținută decentă, un vocabular, adică să nu se mai întâmple ce spuneti dvs acum, da? Toate acestea nerespectate să ducă la suspendarea atestatului după care la anulare, căci altfel nu se mai face ordine în țara aceasta. Am propus aceasta și noi, COTAR, ș i Camera Taximetriștilor”, spune Vasile Ștefănescu președinte COTAR.

Ce variante au clienții a căror comandă este refuzată de un taximetrist sau cei cărora un taximetrist le cere o sumă arbitrar stabilită de acesta? ”În cazul clienților refuzați sfatul nostru este să sune la noi (cotar.ro) și la primărie. Noi imediat sunăm la Primărie și anunțăm și Autoritatea Rutieră Română. Bineînțeles că vom trebui să sunăm noi înapoi (taximetristul – n.red.). În ziua de astăzi toată lumea umblă cu telefonul la ei și înregistrează discuția deci nu mai este o problemă . Noi ne-am mai ocupat de astfel de reclamații, am mai primit sesizări. ARR a suspendat atestate pentru aceasta pe baza adreselor noastre. Îi așteptăm pe clienții care sunt jecmăniți cu adevărat, li se aduc injurii, comportament neadecvat față de clienți. Și noi dorim să facem ordine”, spune el. Regulamentul cel nou va apărea în dezbatere publică în jurul datei de 25 martie pe situl primăriei, după care va intra în dezbatere publică, mai spune Vasile Ștefănescu.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri