Sari la conținut

Controlul pașapoartelor, ultimul coșmar de pe Aeroportul Otopeni

Schimbarea procedurilor de verificare a pașapoartelor la plecare pe Aeroportul Otopeni dar și zelul unor linii aeriene de a își înghesui cea mai mare parte a zborurilor la primele ore ale dimineții determină timpi de așteptare uriași la controlul pașapoartelor pe Otopeni. Luni dimineață victimă a aglomerației a fost Mihai Neamțu, liderul de la Noua Republică. Acesta și-a exprimat nemulțumirea pe Facebook.

aglomeratie pasapoarte Otopeni

”Am avut parte de o frumoasă primire la Otopeni: o mie de oameni blocați la controlul pașapoartelor” a postat pe contul său de Facebook liderul partidului Noua Republică. Acesta nu a explicat dacă incidentul a avut loc la sosire sau la plecare. Cel mai probabil nemulțumirea pare că este legată de sectorul plecări.

Mihai Neamțu nu a fost însă singurul nemulțumit. ”Joi am pățit-o și eu la fel. Nu am primit explicații”, i-a răspuns la comentariu Constantin Anca, o altă persoană surprinsă de aglomerație.

Chestionați de Digi 24.ro, oficialii ai Aeroportului Otopeni spun că situația se întâlnește doar dimineața, între orele 6.00 și 7.30, oarecum după-amiaza și la miezul nopții, la sosiri.

Există două mari motive pentru această situație, explică Valentin Iordache, director de comunicare al Aeroporturi București. Primul dintre acestea este legat de zelul liniilor aeriene de a își programa toate plecările dimineața. O privire pe orarul de plecări al aeroportului arată într-adevăr nu mai puțin de 68 de zboruri la decolare, între orele 6 și 9, și doar 15 în următoarele trei ore, între 9 și 12. O linie aeriană low-cost are șapte zboruri în primul interval menționat și doar un zbor în următoarele trei ore.

”Nu vom contrui un aeroport care să răspundă traficului de la ora de vârf și apoi să stea gol, la orele 10-12. Sunt câte 3-4 ghișee deschise și câte două persoane”, spune Iordache.

Mai mult, unele linii aeriene închid procedurile de check-in cu doar o jumătate de oră înainte de decolare deși este evident că în condiții de aglomerație pasagerul nu mai poate ajunge la cursă în timp util. Odată ce a fost parcursă procedura de check-in responsabilitatea îmbarcării pasagerilor trece la aeroport.

Un al doilea motiv al aglomerației ține de Poliția de Fontieră, subordonată Ministerului Administrației și Internelor. În urmă cu aproximativ un an s-a decis schimbarea procedurilor de identificare a pasagerilor. Documentele de identitate sunt scanate și trimise într-un server. Apoi se așteaptă răspunsul acestuia. Toți acești pași necesită timp. ”Nu știu de ce trebuie scanate și la plecare, nu doar la sosire. La Londra dacă te îmbarcă nu se uită nimeni. Doar ca să se convingă că te duci la zborul care trebuie. Ei nu au control propriu-zis pe plecarea din țară, dar la noi aceeași procedură se aplică și la intrare și la ieșire”, spune Valentin Iordache.

El adaugă că în ultimul an numărul de ghișee de control a crescut de la 12 la 20, însă, după cum se vede, măsura ajută doar parțial.