Sari la conținut

Efectele scumpirii accizei la carburanţi

Transportul de persoane şi mărfurile se vor scumpi de luna viitoare. Este avertismentul companiilor de transport ca reactie la decizia Guvernului de a majora acciza la carburanţi. Românii care locuiesc aproape de graniţa de est spun că preferau oricum să meargă în Republica Moldova ca să facă plinul, mult mai ieftin ca la noi. Întâmplător sau nu, autorităţile de peste Prut au anunţat şi ele scumpiri.


Alimentele, mărfurile şi transportul de persoane vor avea lunar o notă de plată cu aproximativ 50 de milioane de euro mai mare, spun transportatorii. Iată cum arată calculele:

„Pentru un camion care are un rezervor de 600 de litri, poate să aibă și 1200 de litri, raportat la 50 de bani cât se va scumpi motorina, ar fi undeva la 300 de lei în plus”, spune Ionuț Pleșa, reprezentant al unei companii de trasport.

Cătălin Bălan, reporter Digi24: Acest camion consumă, în medie, 3000 de litri de motorină în fiecare lună, sunt 50 astfel de mașini în acest parc auto, iar compania care le administrează cheltuie în plus 17.000 de euro în fiecare lună, doar din cauza creșterii accizei”.

Specialiștii avertizează ca nu vor fi singurele scumpiri de la pompă. În ultima lună, cotația petrolului a crescut cu zece procente, până la 52 de dolari pe baril. În plus, bursele așteaptă o reducere a producției în Arabia Saudită, ceea ce ar scumpi și mai mult ţiţeiul.

„Din iulie avem o creştere destul de consistentă. Ar urma o traducere a mişcărilor deja întâmplate pe pieţele internaţionale de 1-1,5% creştere, plus o eventuală scumpire suplimentară de 2-2,5% şi asta fără evoluţia accizei”, spune Claudiu Cazacu, specialist în piețe bursiere.

Specialiştii spun că Guvernul ar putea avea mai mult de pierdut de pe urma creşterii accizei: consumatorii vor merge după preţul mai mic.

„În momentul în care tu măreşti costul carburanţilor, scazi competitivitatea firmelor de transport, creşti costurile. Atunci va exista tentaţia să cumperi din ţară vecină, fie că va fi vorba de Ungaria, de Bulgaria, de Austria”, punctează Gabriel Biriş, expert în fiscalitate.

Şoferii din Iaşi spun că merg şi noaptea să alimenteze din Republica Moldova.

„Chiar dacă au servicii, vin noaptea! Am venit şi eu! Noaptea, da! Când nu am putut să vin ziua, am venit noaptea! E diferenţa de preţ! E mare totuși! Eu umplu maşina cu 3 milioane, fac economie de un milion. Cam la două săptămâni”, spune un șofer din România.

„Mă duc să-mi fac un plin de benzină că plec în concediu şi am auzit că e mai ieftin”, explică un altul.

În Republica Moldova preţul carburanţilor este integral stabilit de stat şi se modifică o dată la două săptămâni. Atât benzina, cât şi motorina s-au scumpit cu peste 50 de bani moldoveneşti. În leii româneşti, un litru de benzină în Republica Moldova costă 3,9 lei, iar unul de motorină 3,4 lei.

Citiți și:

Transportatorii pregătesc proteste: Guvernul îi ajută pe unguri şi austrieci să-şi construiască autostrăzi

Ați vrut salarii și pensii mai mari? Luați, atunci, accize mărite, amenzi și noi taxe

Isărescu: Majorarea accizei la carburanți „va împinge inflația în sus”

G. Biriș: PSD ia de la săraci, prin mărirea accizelor la carburanţi, şi dă la bogaţi, prin impozit zero pe dividende

Avalanşă de schimbări în politica fiscală. Cine primește vești bune și care ar fi cea mai drastică măsură