Sari la conținut
News Alert

Explicaţii: Monitorul Preţurilor este cumpărător de coşuri, nu de produs

Cu un an întârziere, Consiliul Concurenţei a lansat Monitorul Preţurilor, site-ul care ar trebui să îi ajute pe clienţii supermarketurilor să găsească cele mai ieftine produse. Însă, la fel ca alte proiecte de acest gen, utilitatea noii platforme este limitată. Consumatorii din provincie mai au de aşteptat, deoarece site-ul are informaţii doar de la magazinele din Bucureşti şi Ilfov.

Şi nu de la toate marile reţele, deoarece unele au refuzat să colaboreze sau încă nu găsit o soluţie prin care să fie transmise informaţiile. Comercianţii au spus de la bun început că o astfel de platformă este imposibil de realizat deoarece produsele de la raft sunt prea multe, iar preţurile se schimbă şi de mai multe ori în aceeaşi zi. Monitorul Preţurilor s-ar putea dovedi util pe alte pieţe. Cum ar fi cea a carburanţilor sau a asigurărilor, unde ofertele sunt mai puţine şi mai uşor de comparat.

Aşa cum există site-uri care compară ofertele de credite şi depozite ale băncilor sau preţurile din magazinele de electronice, Consiliul Concurenţei a vrut să existe şi un compărător al preţurilor din marile reţele de magazine. Aşa a luat naştere Monitorul Preţurilor.info, o platformă în a cărei funcţionalitate limitată se vede opoziţia pe care marile magazine au avut-o de la bun început faţă de acest proiect. Consumatorii interesaţi să afle preţurile, deocamdată doar cei din Bucureşti şi Ilfov, pot să aleagă între 64 de categorii de produse, de la pâine, lapte sau ouă până la conserve, chipsuri şi bere. Nu pot să selecteze însă o marcă anume şi nu pot să selecteze doar o singură categorie, ci trebuie să aibă cel puţin cinci produse în coş.

Daniela Bădilă, coordonatorul proiectului: „Scopul acestui proiect nu este să fie un compărător de preţ pe fiecare produs. El este un compărător de coşuri. Un consumator tipic se duce la un magazin pentru un coş de produse. Nu face un drum pentru un produs”.

Unele dintre cele 8 reţele de magazine care s-au înscris voluntar în acest proiect oferă şi preţul fiecărui produs în parte din coş. Altele oferă doar valoarea totală a coşului. Iar unele reţele comerciale au refuzat să îşi înscrie ofertele pe Monitorul Preţurilor, ceea ce reduce şi mai mult relevanţa comparaţiei. Comercianţii susţin că este imposibil că pe o astfel de platformă să fie raportate în timp real preţurile tuturor produselor din supermarketuri şi hipermaketuri. Ar fi prea multe detalii de transmis şi nu ar reflecta în timp util eventualele schimbări de preţuri din timpul zilei. Mai ales în condiţiile în care, uneori, preţul de la raft nu corespunde nici cu cel de la casa de marcat. Totuşi, în alte ţări se poate. Dar asta pentu că hipermarketurile din Occident au platforme mult mai performante de vânzari online, ceea ce le permite compărătoarelor de preţuri să culeagă informaţiile direct de pe internet. Consiliul Concurenţei vrea să folosească tehnologia din spatele Monitorului Preţurilor şi pe alte pieţe, cu un număr mai mic de jucători şi de produse, deci, cu un număr de preţuri mai mic şi mai uşor de comparat.

Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei: „Pe piaţa de benzină, partea de combustibili, am vrea să vedem un instrument financiar pe unele produse financiare cum sunt asigurările de viaţă”.

Succesul Monitorului Preţurilor va fi evaluat după un an, mai ales în funcţie de numărul accesărilor din parte consumatorilor. Şi, cu timpul, Consiliul Concurenţei vrea ca gestionarea acestei platforme să fie preluată de jucătorii din piaţă.