Sari la conținut

Controverse Rabla 2015: mai puţină birocraţie sau realocarea banilor pentru protecţia mediului

Nici nu au început bine discuțiile despre Programul Rabla în 2015 că deja există controverse. Dealerii propun, de exemplu, mai puţină birocraţie pentru firme, deoarece maldărul de acte ce trebuie completat îi descurajează pe mulţi admnistratori.

Am avut un caz anul trecut. A fost în primă fază refuzat și apoi acceptat, toată procedura a durat patru luni de zile”, a spus Silviu Coșa, dealer auto.

Dosarele sunt bine puse la punct şi ştim exact ce trebuie să conţină, numai că timpii de aşteptare până la validarea dosarelor de către AFM sunt destul de lungi. În 2015 ne aşteptăm ca foarte multe societăţi comerciale să își înnoiască parcul auto”, a spus Alexandru Popescu, director de vânzări la Dacia.

Cu toată birocraţia, anul trecut s-au epuizat cele 17.000 de tichete pentru persoane fizice şi cele 3.300 pentru persoanele juridice. Pentru fiecare mașină veche de opt ani s-a acordat un tichet valoric de 6.500 de lei. Efectul s-a văzut în creșteri și de 23% la vânzările de mașini noi pentru firme. Anul acesta, dealerii estimează creșteri de peste 30%.

Dacă se simplifică procedura, cred că ar fi mai ok. Aprobarea ar fi mult mai ușoară. Mai puține certificate și documente cerute”, a spus Silviu Coșa, dealer auto.

Succesul programului Rabla nu este şi pe gustul activiştilor de mediu. În opinia lor, banii statului ar trebui cheltuiţi mai degrabă pentru împăduriri sau soluții ecologice de transport public.

Sunt bani aruncați pe lucruri poluante, niște mașini care prin construcție, prin natura lor, poluează indiferent de măsurile de ecologizare pe care le iei”, a spus Dan Trifu.

Dincolo de aceste opinii, un lucru este cert. Ministerul Mediului vrea să păstreze forma de anul trecut a programului.

„După ce o să aprobăm bugetul Fondului de Mediu, şi sper să fie foarte curând aprobat, să putem începe desfăşurarea, bineînţeles cu un calendar al programului Rabla”, a precizat Graţiela Gavrilescu, ministrul Mediului.

În 2014, Ministerul Mediului a alocat aproape 120 de milioane de lei pentru înnoirea parcului auto. În cei 10 ani de funcționare a programului cunoscut sub numele de Rabla, ministerul a investit peste 1,7 miliarde de lei și a contribuit la scoaterea din circulaţie a 500.000 de mașini vechi.