Sari la conținut

Corupție la CFR. Cine este Călin Mitică și ce legături are cu Ioan Rus

Călin Mitică este unul dintre cei mai bogaţi români, cu o avere estimată anul trecut la 22 de milioane de euro. Călin Mitică este proprietarul Transferoviar Grup, una dintre cele mai mari firme de transport călători şi marfă pe calea ferată. Compania lui a vrut să cumpere anul trecut CFR Marfă, dar privatizarea a eşuat. Prin intermediul firmei lui, omul de afaceri controlează şi unul dintre marii producători de vagoane şi locomotive din România. Practic, firma acestuia deţine întregul domeniu al vagoanelor pe calea ferată.

Averea lui Călin Mitică - 22 mil. euro

- transporturi pe calea ferată

- producţie de locomotive şi vagoane

- reparaţii locomotive şi vagoane

(sursa: Forbes)

Afacerile lui Călin Mitică

Transferoviar Grup

Remarul 16 Februarie

CFR SIRV Braşov

Procurorii anticorupţie au suspiciuni că mai multe contracte ale CFR Călători cu diverse firme ar fi fost acordate ilegal, după ce oficiali ai companiei de stat ar fi fost mituiţi.

Au descins marți dimineaţă la 22 de adrese din Capitală şi în trei judeţe.

Mai bine de cinci ore au stat procurorii DNA în biroul directorului de tracțiune, Gavriş Alexandru, situat la etajul 4 din Palatul CFR. Au luat mai multe documente referitoare la achizitiile pentru reparația de automotoare și au descărcat fisșere de pe calculatorul acestuia. Directorul Gavriş nu a fost însă de găsit. Marți nu s-a prezentat la muncă.

Unul dintre contractele pe care procurorii au pus ochii este cel pentru repararea trenurilor de tip Săgeata Albastră. Potrivit anchetatorilor, directorul de tracţiune din CFR Călători, Gavriş Teodor Alexandru, acuzat de abuz în serviciu, a pus umărul la atribuirea ilegală a serviciilor de revizie a garniturilor. 221 de milioane de lei a încasat firma Remarul 16 februarie, al cărei acţionar principal este omul de afaceri Călin Mitică. Imediat, acesta a subcontractat lucrările către firmele Service FAUR SA, dar şi către dealerul auto RMB Inter Auto din Cluj, unde administrator era, pe atunci, actualul ministru al Transporturilor, Ioan Rus. De altfel, potrivit declaraţiei de avere, acesta a încasat anul trecut 540 de mii de lei de la această firmă.

Pionul principal în acest dosar este Călin Mitică, din Cluj-Napoca. Tocmai de aceea, primele percheziţii făcute marți de DNA au fost chiar la firmele sale. Este vorba de Transferoviar şi Remarul 16 Februarie, care ar fi obţinut mai multe contracte din bani publici, prin complicitatea unor şefi din CFR Călători. În schimb, aceştia primeau mită pentru serviciile lor prin intermediul altor firme, cum ar fi, de exemplu, SERVICE FAUR SRL. Vorbim de peste o jumătate de milion de lei.

Procurorii l-au reținut și pe directorul regionalei CFR Galați, Laurențiu Seceleanu.

Nu este primul scandal care leagă CFR Călători de firma lui Călin Mitică. În vara anului trecut, a izbucnit scandalul vagoanelor de călători căptușite cu azbest, substanță cancerigenă, cumparate de la Remarul 16 februarie. Transferoviar, cealaltă firmă a omului de afaceri clujean, acuzată că a prejudiciat CFR Marfă, a participat anul trecut la privatizarea companiei de stat.

Acuzaţiile procurorilor: „Gavriş Teodor Alexandru a participat la atribuirea, în condiţii nelegale, a serviciilor ,,Revizie tip R 7 la Automotoarele Desiro SR 20D ", în valoare maximă de 220.990.260 lei, către SC REMARUL 16 FEBRUARIE SA. Gavriş Teodor Alexandru a determinat, în mod repetat, recepţionarea unor automotoare, ale căror reparaţii nu fuseseră efectuate”.