Sari la conținut

Criza ciocolatei, tratată cu investiții uriașe

Mondelez, producătorul ciocolatelor Milka şi al biscuiţilor Oreo, va investi 400 de milioane de dolari până în 2022 în plantaţiile de cacao din Africa. Este doar o etapă într-un plan mai amplu de un miliard de dolari prin care marile grupuri occidentale încurajează o producţie mai mare de materie primă. Boabele de cacao s-au scumpit cu aproape 40% în ultimii patru ani.

Au fost şi recolte slabe, dar principalul motor al scumpirii a fost cererea în creştere. Anul trecut a ajuns la 7,1 milioane de tone la nivel mondial, cu 0,6% mai mult decât 2014 şi în creştere cu aproape 6% în Asia. Producţia de cacao nu reuşeşte să ţină pasul. A scăzut cu aproape 3,9% anul trecut.

Companiile s-au protejat cât au putut de mult în faţa scumpirii boabelor de cacao. Dar, în 2014 cei de la Hershey, Nestle şi Lindt au fost nevoiţi să scumpească ciocolata.

Producătorii se străduiesc acum să îi înveţe pe fermieri să lucreze mai eficient. Nu este o misiune deloc uşoară. Mars i-a trimis pe cultivatorii de cacao din Coasta de Fildeş la cursuri de pregătire în Indonezia. Acolo au învăţat cum să folosească altoirea pentru creşterea productivităţii la hectar. Iar pe unele suprafeţe, cantitatea de boabe culese a crescut şi de şase ori peste media naţională din Coasta de Fildeş. Însă fermierii nu au bani pentru îngrăşăminte, iar marile companii producătoare de ciocolată sunt nevoite să ducă în paralel o campanie prin care descurajează exploatarea copiilor pe plantaţii. Potrivit Wall Street Journal, numai Nestle a descoperit în 2013 aproape 4.000 de copii obligaţi să muncească în fermele din Coasta de Fildeş.

Eforturile marilor companii de încurajare a producţiei eficiente de cacao sunt dublate de cele ale guvernelor naţionale care, însă, uneori mai mult încurcă decât să încurajeze. Guvernul din Ghana a încetat să le mai ofere fermierilor îngrăşăminte. Le-a dat în schimb bani ca să le cumpere singuri. A fost o greşeală, deoarece fermierii nu au mai investit banii în plantaţiile de cacao, ci i-au cheltuit pe cu totul alte lucruri.

Şi cu toate că preţul boabelor de cacao a explodat în ultimii ani, pentru unii agricultori recoltele nu sunt profitabile, mai ales când producţia la hectar este lovită de boli şi secetă. Şi, cum Africa este un continent plin de resurse, unele terenuri cultivate cu plante de cacao au fost concesionate firmelor care caută aur. Este un fenomen pe care Cadbury, Mars sau Nestle încearcă să îl stopeze oferindu-le fermierilor tot ce au nevoie pentru o recoltă rentabilă.