Sari la conținut

Dacia restrânge producţia de la Mioveni cu până la 10%. O parte din producție se mută în Maroc 

Preţul de producţie din Maroc este mai ieftin. Contează salariile, care la Dacia au crescut peste medie, dar mai sunt şi alte cheltuieli importante, cum ar fi cele de logistică. S-a vorbit cu teamă de posibilitate ca Dacia să nu mai fie fabricată în România, însă o mutare se realizează în câţiva ani.

Producţia de Dacia Sandero va fi redusă la Piteşti şi de pe linia de asamblare vor ieşi cu 20-30.000 de maşini mai puţin. Uzina din Tanger a început la finele anului trecut producţia de Sandero şi astfel o parte din asamblarea acestui model din România va fi transferată în Maroc.

„În acest an, am plecat de la previziuni de aproximativ 310.000-320.000 de autovehicule, iar astăzi, în 2014, suntem la un nivel de activitate mai puţin ridicat, care poate fi explicat, în principal, prin faptul că noua uzina de la Tanger din Maroc a început producţia modelului Sandero la finalul anului trecut”, a spus Nicolas Maure, director general Dacia.

În anii anteriori, la Piteşti, anumite modele pierdeau din pondere pentru a face loc altor tipuri mai noi. Aşa s-a întâmplat când modelul Duster a intrat în producţie şi a dislocat către alte zări o parte din asamblare de Logan.

Dacă producţia va fi păstrată în trei schimburi, uzina va avea o încărcare destul de mare. Însă producţia va scădea cu aproape 10% în scenariul maxim, ceea ce însemnă că nu va mai fi o acoperire pentru tot programul.

Salariile la uzina din nordul Africii sunt la jumatate faţă de cele de la Piteşti, iar acesta este unul dintre cele mai importante criterii de alegere a centrului de producţie. Producţia în Maroc este încă redusă, 100.000 de unităţi, dar este loc de extindere.

Dacia Piteşti a asamblat anul trecut 343.000 de automobile.

Cifra de afaceri a depăşit 4,1 miliarde de euro, iar profitul a fost nici 76 de milioane de euro. Marja de profit este sub 2%, foarte redusă pentru un producator low cost. În condiţii normale de piaţă, un constructor obişnuit porneşte de la o majă de 6%. La maşinile premium depăşeşte 10%.

Preferinţa pentru producţia în Nordul Africii poate să aibă în vedere şi dezvoltarea pe termen lung. Vânzările Dacia în Europa merg foarte bine. Însă este posibil ca o dată cu revenirea deplină a consumului, clienţii să se îndrepte către mărci mai scumpe. Iar Renault deja gândește o viitoare mutare. Africa poate fi debuşeul pentru vânzări.