Sari la conținut

Dacia vrea să înlocuiască angajaţii cu roboţi. 10.000 de lei, preţul unei demisii

10.000 de lei e preţul minim pentru demisia de la uzina Dacia. Suma însă e mai mică de patru salarii medii la Mioveni. Totuşi, plafonul programului de plecări voluntare urcă până la 100.000 de lei, echivalentul a aproximativ 38 de salarii medii în uzina Dacia.

Între 500 şi 1.000 de posturi urmează a fi astfel eliminate, din cele 14.000 existente în prezent la Mioveni. Dacia a mai trecut printr-un val de plecări voluntare în urmă cu numai doi ani, când au părăsit compania două sute de oameni. Actualul plan de plecari vine în contextul în care francezii de la Renault vor să modernizeze uzina şi să crească gradul de automatizare - un punct cheie la care uzina de la Mioveni e cu mult în urma fabricilor de peste graniţe.

Roboţii nu fac greve

La mijloc e însăşi competitivitatea uzinei. Per total, pe toate secţiile de producţie se va încerca creşterea gradului de automatizare de la 5% la 20% în numai cinci ani. Robotizarea aduce după sine şi creşterea de productivitate. Sunt însă secţii în care calitatea produsului finit depinde foarte mult de prezenţa roboţilor industriali.

Într-un interviu acordat Ziarului Financiar, Cornel Olendraru, unul dintre directorii Dacia, arată că posturile grele precum cele din presaj generează multe probleme de calitate tocmai fiindcă muncitorul oboseşte şi începe să facă greşeli. Un control al calităţii e dificil în aceste condiţii, astfel că, la secţia de presaj, unde sunt produse elementele de caroserie, se doreşte o creştere a nivelului de robotizare de la 10%, cât a fost anul trecut, la 30%.

Nicolas Maure, directorul general, explica în trecut că unele uzine din Occident sunt robotizate în proporţie de 90%, însă Dacia nu se va grăbi pe acest drum tocmai pentru a evita un „tsunami” în ceea ce priveşte locurile de muncă.

Avantajul roboţilor nu e doar că nu fac greşeli, dar nu fac nici grevă. La Dacia au circulat ameninţări cu aducerea roboţilor chiar la începutul acestui an, în contextul negocierilor salariale dintre sindicatul uzinei şi conducerea Dacia. Atunci, Renault România anunţa că, în cazul în care sindicatul decide să declanşeze o grevă, vor fi căutate măsuri din punct de vedere al activitații pe termen scurt la Mioveni, cât și în ceea ce privește proiectele viitoare cu nivelul de automatizare necesar.

Salariu mediu, pe jumătate cât cel din Franţa

Salariul mediu câştigat la uzina Dacia este de 2.600 de lei, destul de mult peste media pe economie în România, însă de două ori mai puţin decât salariile plătite de Renault în Franţa.

Şi totuşi, uzina de la Mioveni nu e neapărat un exemplu de competitivitate. La fabrica din Maroc, unde sunt produse Dacia Lodgy, Sandero şi Dokker, salariul mediu este de doar 250 de euro, deci nici măcar jumătate din ce încasează românii.

Automatizarea uzinei de la Mioveni, deşi pune sub semnul întrebării o parte din locurile de muncă, poate aduce pe termen lung o scădere a costurilor şi o creştere a eficienţei.