Sari la conținut

Deszăpezirile de lux continuă: Peste 6.000 de euro pe kilometru de drum național, preț mediu licitat pe următorii patru ani

Din totalul ofertelor, o treime au fost depuse de către firmele Diferit Cluj, Trameco Oradea şi Delta ACM 93. Valoarea totală maximă a contractelor este de 1,65 miliarde lei (366 milioane euro) fără TVA, potrivit CNADNR.

Ofertele depuse se află în procesul de evaluare de către Comisia de licitaţie a CNADNR, iar

perioada estimată pentru evaluarea ofertelor de maxim 25 de zile de la data deschiderii ofertelor.

Suma ce va fi plătită firmelor contractate pentru deszăpezire nu este finală. Acesteia i se va adăuga cea chletuită cu materialele de deszăpezire, precum nisip, sare, clorură de calciu, etc. În paralel, CNADNR a lansat şi licitaţiile pentru cumpărarea acestor produse necesare pentru următoarele patru ierni în toate direcţiile regionale din ţară. Pentru acestea, valoarea estimată a achiziţiilor este de 379,7 milioane lei (circa 85 milioane euro) fără TVA.

Prețurile cuprinse în ofertele primite de către CNADNR sunt uriașe. Raportat la o lungime a rețelei de autostrăzi și drumuri naționale de 15.000 de kilometri rezultă că CNADNR este dispusă să achite în medie, pentru fiecare kilometru, în următorii patru ani, până la 6.100 de euro.

În urmă cu câțiva ani Digi24 a relatat că prețul de întreținere pe timp de iarnă a unui kilometru de drum din cel mai înalt standard este în Germania de 5.000 de euro. Aceasta în timp ce în Finlanda este de 4.000 de euro. În România în practică situația este mult mai dramatică decât o prezintă cifrele. Aceasta deoarece drumurile din multe zone ale țării nici nu ajung să fie deszăpezite sau sunt curățate cu prețuri minime (spre exemplu cele din zona Transilvaniei, unde viscolele sunt rare) în timp ce în alte zone, precum în Câmpia Română ajunge să se cheltuie sume uriașe cu deszăpezirea din cauza viscolelor.

Pentru curățirea drumurilor în următorii patru ani cele mai multe oferte au fost depuse de firmele Diferit Cluj (35), Trameco Oradea (24) şi Delta ACM 93 (8).

Diferit Cluj, o companie de construcţie controlată de soţii Nicolae şi Daniela Petri, a avut în ultimii ani mai multe contracte publice, în timp ce firma Trameco face parte din grupul Selina, controlat de omul de afaceri controversat Beniamin Rus, judecat într-un dosar instrumentat de către DNA. 

Procurorii anti-corupţie îl acuză pe Rus că i-a dat mită vicepreşedintelui consiliului judeţean Bihor, Alexandru Kiss, pentru a-i favoriza firmele, în rechizitoriul DNA fiind menţionat şi numele firmei Trameco.

Societatea de construcţii Delta ACM 93, una dintre cele mai mari din România, este controlată de omul de afaceri Florea Diaconu.