Sari la conținut

Doar 10% din autostrăzile în lucru au șanse de deschidere în 2016. Care sunt acestea

Sunt în lucru peste 460 de kilometri de autostradă, însă sub 50 de kilometri de autostradă au șanse reale de deschidere în 2016.

Autorizații de construire lipsă, porțiuni de autostradă cu alunecări, zone pentru care nu există acordurile de mediu sau nu au făcute lucrările de protecție a faunei, acestea sunt cauzele pentru care în acest an se vor deschide cel mult 50 de kilometri de autostradă în condițiile în care există 460 de kilometri care se află în lucru. Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) numește ”în lucru” atât o autostradă la care se lucrează efectiv, cât și una la care se lucrează la studiul de fezabilitate sau care se află în faza de licitație.

Estimările optimiste sunt că în 2016 vor fi deschiși chiar 95 de kilometri. În realitate însă, la CNADNR, estimările optimiste niciodată nu s-au împlinit și aceasta de la înființarea companiei în urmă cu 12 ani, în 2003, până în prezent. Cum stăm în 2016 din acest punct de vedere?

Pe autostrada A1, secțiunea Sibiu-Nădlac, singurul lot cu șanse reale de definitivare în 2014 este lotul 3 dintre Lugoj și Deva, lung de 21 de kilometri. Lotul 2, cel dinspre Lugoj, este încă departe de finalizare. Îi lipsește un tunel dedicat traversării autostrăzii de către animalele din specii protejate. Conform contractului, lotul 2 ar fi trebuit deschis în luna aprilie a acestui an, însă se va inaugura cel mai curând anul viitor. Licitația pentru construirea eco-tunelului nu a fost demarată.

În partea cealaltă a secțiunii Lugoj-Deva se află lotul 4, lung de 22 de kilometri, dar nici aici lucrările nu stau mai bine. Acestea stau blocate la jumătate căci au apărut probleme de instabilitate a terenului. Încă de anul trecut constructorul a propus companiei de stat noi soluții care, după cum spune CNADNR ”se află în analiză”. Autorizațiile de construire a două sectoare din acest lot lipsesc, fapt pentru care lucrările sunt oprite. Sintetizând, șanse de deschidere are doar lotul 3, gata în proporție de 37%, și poate porțiuni din loturile 2 și 4.

Mai la nord, pe autostrada Sebeș-Turda, două din cele patru loturi ale acestei autostrăzi anume loturile 3 și 4 cu lungimi de 12,45 kilometri și, respectiv, 16,3 kilometri, sunt mai avansate însă nici acestea nu depășesc o proporție a lucrărilor de 44%. Cu toate acestea Ministerul Transporturilor speră să le deschisă în acest an. ”Sunt posibilități mari de punere în circulație”, spune un oficial din minister sub protecția anonimatului. Problemele nu lipsesc nici aici. Soluțiile tehnice inițiale au fost modificate și, în consecință, acordurile de mediu nu mai sunt valabile, fapt pentru care sunt necesare noi autorizații de construire. CNADNR speră să obțină autozațiile de construire în ianuarie astfel încât lucrările să repornească în primăvară. Dacă vor fi gata aceste secțiuni, ce au lungimi de 12,45 kilometri și, respectiv, 16,3 kilometri, lungimea tronsoanelor definitivate în 2016 s-ar putea ridica la 49,75 kilometri.

Însă zona care are cele mai mari șanse de deschidere, aici lucrările fiind cele mai avansate, este Gilău-Nădășelu. Porțiunea scurtă, cu o lungime doar de 8,7 kilometri, este definitivată în proporție de 70% însă lucrările sunt și aici oprite căci nu există acordul de mediu necesar defrișării a 7 hectare de pădure, aflate pe mijlocul traseului. În 2016 am putea sta mai bine decât în 2014 și 2015 când s-au deschis 28 de kilometri și, respectiv, 16 kilometri, dar mai prost decât în perioada 2012-2013 când zonele inaugurate au totalizat câte 100 de kilometri.

Dar ce șanse sunt să fie deschise tronsoanele indicate. ”Probabilitatea cea mai mare o are Gilău- Nădășelu care este 70% finalizată. Loturile Sebeș-Turda pot fi și acestea terminate însă contează mobilizarea antreprenorului și fluxul de numerar către acesta, în condițiile în care CNADNR nu face decât să amâne plățile”, spune directorul unei firme de drumuri. Faptul că lucrările sunt defintivate în proporție de 40% și sunt plătite doar 20%, în condițiile în care facturile trebuie plătite la cel mult 40 de zile de la emiterea acestora de către constructori, arată o tendință ce va exista și în acest an electoral la nivelul CNADNR, anume de a recepționa sectoare de drumuri pe care lucrările nu sunt definitivate.

Sectoarele inaugurate nu vor avea însă utilitate ”până nu vor fi legate între ele”, spune inginerul respectiv. Aglomerația din zonele de acces pe autostradă și timpii îndelungați, pierduți în aceste noduri rutiere, vor face inutile economiile de timp obținute din folosirea autostrăzii de către automobiliști.