Sari la conținut

Două zile pierdute pentru o nouă declarație de impozit

Pâna la finalul anului trecut, impozitul pe clădiri era încasat în funcție de persoana fizică sau juridică. Acum, impozitul depinde de destinația clădirii. Aceasta poate fi rezidențială, nerezidențială sau mixtă.

Din această schimbare statul speră să câștige mai mulți bani din impozitele pe clădiri ale celor care au sediul firmelor în propriile apartamente, însă birocrația excesivă ar putea avea efectul contrar.

„Va trebui calculat impozitul altfel, va trebui ca persoanele în unele situații să aducă un raport de evaluare, deci sistemul se va îngreuna semnificativ. Este posibil ca acei contribuabili care nu știu ce au de plătit și care merg la o administrație care nu știe să îi sfătuiască, să nu poată plăti impozitul până la 31 martie, ceea ce va însemna o încasare mai mică”, spune Răzvan Ungureanu, manager taxe companie de consultanță.

„Inspectorii sunt prelucrați, știu exact modificările legislative, au avut loc cursuri de pregătire și informări și știu exact ce să solicite”, dă asigurări Cristian Duțu, director executiv Direcția Venituri Bugetul Local, sector 2.

Întoarcerea la 180 de grade a sistemului a aglomerat direcțiile de taxe locale. Pe internet și în sediul administrațiilor nu erau liste cu documentele necesare pentru fiecare speță în parte, așa că oamenii trebuie să piardă două zile ca să își plătească impozitele: una în care să se informeze, și alta în care să stea la coadă pentru a plăti dările către stat.

„Trebuie să ajung la ghișeu ca să aflu ce acte și după aia să vin cu ceea ce îmi trebuie. Aveam 100 de persoane în față. Vin mâine, iau alt bon”, se plânge un contribuabil.

La Craiova, aceeași situație.

„M-am întors înapoi, că au zis că trebuie să fac o cerere pentru compensare, la ghișeul 2. La ghișeul 2 e pauză de masă. Da, că trebuie să iau formularul cererii, ca să-l depun la ghișeul 1, că probabil că până iau formularul, va închide ghișeul 1 și vin mâine”, spune un contribuabil craiovean.

„Direcția de Taxe se confruntă și cu o problemă mai veche, faptul că în continuare grila de personal a primăriei este blocată de ani de zile”, declară Mihail Genoiu, viceprimarul Craiovei.

Dupa 31 martie, celor care nu au plătit impozitele li se vor pune majorări de întârziere de 1% pe lună.