Sari la conținut
News Alert

Proiectul gazelor azere lichefiate în România (AGRI) nu a murit

Proiectul Interconectorului Azerbaidjan-Georgia-Romania (AGRI), care presupune transportul gazelor azere și lichefierea lor în România și Georgia, nu a murit, însă, fiind un proiect foarte costisitor, are nevoie de mai mult timp pentru a fi implementat, a declarat, vineri, Suleyman Gasimov, vicepreședintele pe probleme economice al grupului petrolier azer SOCAR, prezent în România .

gaz petrolifer lichefiat

"A trecut foarte mult de când a pornit ideea AGRI. Din start, acest proiect a presupus o investiție mare. Construcția terminalului din Georgia, apoi a celui din România necesită investiții uriașe", a susținut Gasimov, întrebat de ce proiectul AGRI stagnează.

El a amintit că SOCAR este implicat momentan în alte proiecte prin care gazele azere vor ajunge în Europa, precum conductele TAP și TANAP, potrivit Agerpres.

"În acest moment, există conductele prin care Azerbaidjan exportă gaze naturale pe ruta Baku-Tbilisi-Erzurum și suntem implicați în proiectul TANAP în acest moment, unde SOCAR nu este singur, avem parteneri străini. Apoi au fost discuții între Nabucco și TAP și a fost ales proiectul TAP și mergem mai departe cu el", a arătat vicepreședintele SOCAR.

Potrivit acestuia, din punctul de vedere al SOCAR, proiectul AGRI are șanse să fie implementat, atâta vreme cât toate țările implicate îl susțin.

"AGRI este în continuare un proiect care trebuie discutat, analizat. Dacă până astăzi am discutat de AGRI înseamnă că proiectul nu a murit, avem ce discuta în jurul acestui proiect. Este vorba de timp, pentru că în Azerbaidjan sunt zăcăminte multe de petrol și gaze, avem parteneri acolo puternici, companii petroliere mondiale mari, noi toți împreună analizăm și trebuie să avem toți același interes pentru proiecte noi, gen AGRI. Dar să vedem cum evoluează lucrurile în timp", a completat Gasimov.

Proiectul AGRI (Azerbaidjan — Georgia — România Interconnector) își propune transportul gazelor naturale din regiunea Caspică, pe teritoriul Azerbaidjanului și Georgiei, și traversarea Mării Negre cu ajutorul navelor metaniere, implicând construcția a două terminale de lichefiere (pe coasta georgiană a Mării Negre și la Constanța. Odată ajunse în România, gazele lichefiate ar urma să fie regazeificate și transportate mai departe, din conducte, spre restul Europei. Volumele de gaze sunt destinate în principal asigurării consumului României și Ungariei, restul fiind direcționate către alte potențiale piețe din Europa.

Proiectul AGRI a fost inițiat în 2010, printr-un memorandum semnat la București între România, Azerbaidjan și Georgia, iar ulterior s-a alăturat și Ungaria.