Sari la conținut

Europa vrea să concureze cu Silicon Valley

Cam toţi giganţii din IT şi tehnologie au un lucru în comun - sunt americani. Google, Apple, Microsoft cresc exponenţial în Europa şi nu prea e nimeni care să-i concureze.

Firmele de aici nici nu au avut cum să crească. Deşi Europa are o bază de consumatori de 500 de milioane de oameni, în vreme ce America are doar 350, companiile locale nu au cum să ajungă la ei şi ce îi opreşte e tocmai legislaţia. 28 de state membre ale uniunii înseamnă 28 de seturi de legi diferite. Comisia Europeană vrea să le armonizeze pentru a crea o piață digitală comună. Acum, doar 7% dintre IMM-urile din Europa fac comerț cu o altă țară din uniune. Restul se limitează la a livra produse în țară natală.

În alte părți, sistemul de taxare e diferit, procedurile sunt altele, protecția consumatorilor funcționează diferit așa că preferă să nu se extindă. Şi transportul produselor dintr-o ţară în alta e un impediment - cele mai multe firme de curierat nu funcţionează şi peste graniţe iar diferenţele de tarif de la o ţară la alta sunt mari. În consecință, doar 15% dintre consumatorii europeni achiziționează online produse dintr-o altă țară.

Ruperea barierelor de pe Internet ar fertiliza solul în care cresc firmele și ar putea da un imbold economiei europene. Comisia vrea ca o companie să îşi poată extindă operaţiunile peste graniţă şi să devină paneuropeană iar totul să dureze doar o lună de zile. Se estimează că piața digitală unică ar putea aduce 340 de miliarde de euro la PIB-ul Europei și am putea crea 3,8 milioane de noi locuri de muncă.

Cum tot mai multe fabrici încorporează mașinării conectate la internet ar putea fi ultima șansă a Europei să își aducă industria în era digitală. De pildă, în foarte multe țări din vestul Europei internetul merge foarte greu iar asta poate însemna bani pierduţi pentru firme. Comisia vrea să simplifice felul în care se licitează pentru frecvențele de telefonie astfel încât să se răspândească rapid internetul 4G. Piața europeană e fracturată și fiindcă transferul de date se lovește de bariere tehnice şi legislative.

Companiile sunt forţate să aibă centre de stocare de date în fiecare ţară fiindcă legile de encriptare diferă. Dar în timp ce se vor crea condițiile pentru a ajuta firmele să concureze cu giganții americani, ultimii sunt luați la control. Google e anchetat pentru practici anticoncurențiale, Apple e luat în vizor fiindcă își duce profiturile în Irlanda unde plăteşte taxe mici iar aplicaţia WhatsApp a celor de la Facebook e următoarea pe listă.

Pe undeva poate fi și un strop de invidie. Reprezentanții comisiei au vorbit despre faptul că America e cea care setează tendințele în lumea digitală, fie că e vorba de securitate cibernetică, de maşini conectate la internet sau de sisteme de plată pe dispozitivele mobile. Toate aceste lucruri pun sub semnul întrebării competitivitatea Europei pe termen lung. Acum, din două milioane de firme în Europa, aproape jumătate nici măcar nu folosesc vreun fel de tehnologie digitală.